چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر پدیده دوستی به عنوان یکی از مهمترین چالش های زندگی اجتماعی انسان به ویژه در دوران مدرسه، بر پیشرفت معرفتی کودکان و نوجوانان در حلقه های کندوکاو فلسفی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل و تفسیر متون و استنتاج منطقی بهره گرفته شد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که گفتگوی جمعی نقاد و خلاق در «حلقه های کندوکاو فلسفی» همواره با دو دغدغه همراه است: نخست، در صورت مشارکت در گفتگوی انتقادی احتمال تخریب و تکدر دوستی میان هم کلاسان وجود دارد. دومین نگرانی، رکود پیشرفت معرفت شناختی در حلقه های کندوکاو به دلیل عدم مشارکت دوستان صمیمی در فرایند نقد و تولید ایده های بدیع در حین گفتگو و پیروی از آرای افراد قوی تر در کلاس می باشد. لذا به نظر می رسد، همان گونه که این جنبش های تاملی نیازمند تغییر و تحولاتی در سخت افزارهای نظام تعلیم و تربیت سنتی هستند، می بایست در حوزه نرم¬افزاری تعلیم وتربیت از جمله مفهوم دوستی، تعریف جدیدی ارائه دهند. پرورش تفکر مراقبتی درکنار دو مهارت فکری نقاد و خلاق می¬تواند مفهوم دوستی را در ذهن کودکان به مثابه یک امر مراقبتی با تمام ویژگی¬های آن ارتقاء دهد. برپایه نتایج به دست آمده می توان بازتعریف مفهوم دوستی از رابطه ای سطحی و مبتنی بر تایید را به رابطه¬ای مراقبتی، اندیشمندانه و رشد دهنده پیشنهاد داد.
خلاصه ماشینی:
Community of Philosophical Inquiry این اصطلاح در ادبیات پژوهشی به زبان پارسی به عنوان اجتماع پژوهشی نیز ترجمه شده است ، اما حلقه کندوکاو فلسفی عنوانی است که گروه فلسفه برای کودمان پژوهشگاه علوم انسانی پس ازمطالعات و گفتگوهای علمی فراوان به عنوان جایگزین این اصطلاح انتخاب نموده است .
لذا هدف اصـــلی این مطالعه بررســـی پیامد گفتگوی نقادانه کودکان در حلقه های کندوکاو فلسفی بر روابط دوستانه و صمیمی آن ها میباشد تا مشخص شود چنانچه کودکان مایل به حفظ روابط دوســـتانه خود باشـــند، یا نگران دلخوری ، عدم حمایت و یا حتی رفتارهای پرخاشگرانه هم کلاسی های خود شوند، آیا بحث های نقاد آن چنان که مدنظر برنامه است ، عمق و محتوا پیدا میکند؟ سـپس با تعریف عمیق تر از مفهوم دوسـتی، راهی برای برون رفت از بن بسـت های عاطفی، که مانع تفکر منطقی و نقاد میان دوستان میشود، ارائه گردد.
محققان بسیاری مهم ترین تحول زندگی کودک، به ویژه از دوران دبستان را تمرکز بر مفهوم دوستی میدانند؛ چراکه در این مرحله کودکان به واقع احساس میکند به دیگران نیاز دارند و انتظار دارند که دوستشان نیازهای آنان را درک کرده و به آن پاسخ دهد، در برخی موارد نیز برای آنکه دوستی را کنار خود نگه دارند، حاضرند از تمام علایق خود بگذرند و به نیازهای دوست خود پاسخ گویند (٢٠٠٧ ,Selman ;٢٠٠٩ ,Hartley–Brewer).
Philosophical Discussion in Moral Education: The community of ethical inquiry.