چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش شبکههای اجتماعی در فرایند یادگیری- نوآوری دانشجویان در مقالههای علمی- پژوهشی مرتبط میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش مرور نظاممند بهره گرفته شد که برمبنای مفهوم نظری «شبکه یادگیری- نوآوری»، جستوجو در مقالهها و ترکیب و بررسی یافتهها صورت گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه شامل مجموعه مقالههای علمی- پژوهشی منتشرشده در سالهای 95-۱۳۸۵ می باشد که به شیوه نمونهگیری هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل، ترکیب و مقوله بندی داده های موردنظر حاکی از عدمتوجه عمیق به خصوصیات و پویاییهای متنوع شبکههای اجتماعی در فرایند یادگیری- نوآوری در مقالههای مورد بررسی است. همچنین، در ادامه برخی کارکردهای تاثیرگذار شبکه روابط دانشجویان اشاره شده است و درمقابل، یافتههای متناقض نیز مشاهده میشود که نیازمند تامل و بررسی عمیقتری در شبکههای دانشجویی در مسیر ارزشآفرینی است.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، توجه فزاینده ای به استفاده از روش های یادگیری شبکه ای در آموزش عالی معطوف شده است (٢٠٠٤ ,Jones Zenios, Goodyear ) که از نگاه پژوهشگران مختلف ، شبکه های یادگیری از قابلیت ها و ظرفیت های ویژه ای برخوردار هستند: تقویت یادگیری، دوستی و رفاقت ، و تبادل اطلاعات با سایر دانشجویان (٢٠١٢ ,Scherpbier Hommes, Rienties, Grave, Bos, Schuwirth )؛ تأثیرگذاری بر فرایندهای یادگیری، ایجاد فرصت های حل مسئله و ارائه ایده های جدید، پرورش هم افزایی، مشارکت و همکاری، و ارتقای انتشار نوآوری (٢٠١٣ ,Kolleck)، نقش کلیدی در حمایت از نوآوریهای آموزشی (٢٠٠٣ ,Hopkins)، شکل دهی فرصت های یادگیری مبتنی بر عمل و تجربه در راستای کارآفرینی به واسطه مشارکت در باشگاه ها و انجمن های دانشجویی ( ,King Pittaway, Rodriguez-Falcon, Aiyegbayo ٢٠١٠).
با توجه به مسئله مطرح شده ، هدف اصلی این پژوهش ، مرور شبکه های اجتماعی در فرایند یادگیری- نوآوری دانشجویی در یافته های مقاله های علمی- پژوهشی است .
جدول ١: مقوله بندی مقاله های موردمطالعه درخصوص شبکه های یادگیری - نوآوری دانشجویی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافته ها جایگاه شبکه های اجتماعی در فرایند یادگیری- نوآوری دانشجویی چگونه توصیف شده است ؟ دانشجویان در فضای تحصیل دارای روابط متعدد و گوناگونی با کنشگران پیرامون هستند که در این میان ، طیف متنوعی از دانشجویان مشاهده میشود؛ ارتباطات بسیار زیاد تا گوشه گیری و تنهایی .
The Effects of Social Networks on Academic Achievement of Students, a Study in Birjand University of Medical Sciences, Iranian Journal of Medical Education, 12(8), 598-606.