چکیده:
شتاب رشد تعداد تارنماها در ایران بسیار بیشتر از ارتقای کیفی آنها بوده است. در شرایطی که رسانه های اجتماعی اینترنتی به یکی از منابع مهم اطلاع رسانی تبدیل شده اند، خبرگزاری های مطرح برای جذب مخاطبان و ارتباط موفق با آنها باید علاوه بر توجه به تولید محتوا، اصولی را در طراحی و پیاده سازی تارنماهای خود رعایت کنند تا این محتوا به بهترین نحو عرضه شود. این اصول به طور کلی در دسته کاربردپذیری قرار می گیرند. مقاله پیش رو برای سنجش کاربردپذیری تارنماهای سه خبرگزاری ایرنا، ایسنا و فارس، احساس و ارزیابی کاربران نسبت به این سه را با روش تمایز معنایی و به وسیله پرسشنامه QUIS گردآوری کرده است. سپس با محاسبه میانگین امتیازات هر خبرگزاری و ترسیم نیمرخ، جایگاه هر کدام را از نظر رضایت کاربران با یکدیگر مقایسه کرده است. محققان نیز در این مقاله با تحلیل تارنماها بر اساس چارچوب نظری، سعی در تحلیل و توضیح احساس و تجربه کاربران داشته اند. بر اساس یافته های این تحقیق مشخص شد که اگرچه خبرگزاری ایسنا در بین هر سه خبرگزاری در بالاترین جایگاه از نظر مجموع امتیازات رضایتقرار دارد، این حقیقت باقی است که این خبرگزاری نیز تنها ۶۴ درصد از حداکثر امتیاز ممکن در ابراز رضایت کاربران را کسب کرده است. خبرگزاری های ایسنا و فارس نیز با کسب ۵۸ درصد و ۵۳ درصد از حداکثر امتیاز ممکن، در کسب رضایت کاربران چندان موفق نبوده اند. در خاتمه چند پیشنهاد برای بهبود کاربردپذیری این تارنماها ارائه شده است، از جمله استفاده بهینه از منوهای افقی و حذف بنرهای تبلیغاتی متحرک.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس یافتههای این تحقیق مشخص شد که اگرچه خبرگزاری ایسنا در بین هر سه خبرگزاری در بالاترین جایگاه از نظر مجموع امتیازات رضایت قرار دارد، این حقیقت باقی است که این خبرگزاری نیز تنها ۶۴درصد از حداکثر امتیاز ممکن در ابراز رضایت کاربران را کسب کردهاست.
کاربردپذیری را بر اساس شش هدف تعریف میکنند: · کارکرد مؤثر (Effective) کارکرد کارآمد (Efficient) · کارکرد مطمئن · کاربردی بودن · یادگیری آسان · بهخاطر سپاری آسان نحوة کاربرد برای سنجش هر کدام از این اهداف سوالهایی مطرح میشود: · سؤال کارکرد مؤثر: آیا محصول این قابلیت را دارد که به افراد امکان دهد استفاده از آن را بیاموزند، کار خود را بهدرستی پیش ببرند، به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کنند یا کالاهای مورد نظر را بخرند؟ · سؤال کارکرد کارآمد: پس از آنکه کاربران نحوة استفاده از محصول برای انجام کارهای خود را آموختند، آیا میتوانند به سطحی بالاتر از کارآمدی دست پیدا کنند؟ · سؤال کارکرد مطمئن: گستره خطاهای احتمالی در کاربرد محصول تا کجا است و چه وسایلی تدارک دیده شدهاند تا به کاربر امکان دهند که خطاها را جبران کند.
تمهیدات خبرگزاریهای فارس و ایرنا برای اصلاح اشتباهات کاربران در کاربرد قابلیتهای تارنما متوسط ارزیابی شده و خبرگزاری ایسنا در این زمینه نیز امتیاز بیشتری کسب کردهاست.
رجوع شود به تصویر صفحه نمودار ۸ قابلیتهای تارنما جمعبندی و نتیجهگیری در هماهنگی با احساس کلی کاربران نسبت به تارنماها، در بخشهای جزئی نیز مشاهده شد که در اغلب موارد خبرگزاری ایسنا در جایگاه نخست و خبرگزاری ایرنا با فاصله کمتر و خبرگزاری فارس با فاصله بیشتر در جایگاه دوم و سوم قرار داشتهاند."