چکیده:
این مقاله به بررسی نقش تلفن های همراه هوشمند در کنشگری و مدیریت بحران ها از طریق رسانه های اجتماعی می پردازد. از آنجا که این نوع از رسانه ها در سال های اخیر زمینه کنشگری را بیش از سایر رسانه های جمعی فراهم آورده اند و به تعبیر کاستلز، بستری تازه ای را به نام ” ارتباط جمعی خودانگیز“ ایجاد کرده اند، کاربران این شبکه ها نیز، به ویژه با بهره مندی از تلفن های همراه هوشمند، امکان مدیریت بحران های اجتماعی را در تجربه زیسته خود به دست آورده اند.
مقاله حاضر، به منظور ارائه تحلیل مفهومی از ماهیت کنشگری در روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، به شرح آثار رسانه های اجتماعی همگرا شده در تلفن های همراه هوشمند در مدیریت بحران می پردازد. در این میان، مصادیقی از وجوه مختلف مدیریت بحران (انباشت، بروز، فروکش و بهبود)، با توجه به حوزه های شناختی جدید، که مشخصا به ظرفیت های رسانه های اجتماعی مختلف و نوظهور در کنار کنشگری شبکه وندان در فضای واقعی مرتبط است، توصیف و تحلیل می شوند.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر در دهة اخیر رسانههای اجتماعی مجازی که نسل دوم و سوم شبکه (وب2 و وب3) محسوب میشوند، در رتبهبندی پایگاه الکسا1، همواره جزء جذابترین و پرمخاطبترین گونةرسانههای اینترنت پایه (Internet based media) "بودهاند؛ این محبوبیت بهگونهای است که تا پایان سال 2014 نیـز، از ده وبگاه برتر جهان در فهرست الکسا، هفت مورد جزء وبگاههای شبکة اجتماعی(Social Network Sites (SnS)) هستند (alexa, 2014).
(Ibid: 12-13) در یک دستهبندی دیگر، مارسل برنت، در کتاب رسانههای اجتماعی و کسب و کار رسانهای: روابط عمومی در عصر گوگل، فیسبوک و سایر شرکتها(Social Media in der Medienarbeit: Online-PR im Zeitalter von Google, Facebook und Co) که در سال 2010 به زبان آلمانی منتشر شدهاست، چهار جریان (عقیدهها، خبرها، اطلاعات و دادهها) (Meinung, Nachricht, Informationamp; Daten) را در جریان تعامل (ارسال و دریافت هر پیام) بر بستر رسانههای اجتماعی مؤثر میشمارد که با 15 ژانر مختلف رسانهای در شکل 2 نشان داده شدهاست؛ رجوع شود به تصویر صفحه شکل 2 نقشه رسانههای اجتماعی (Social Media Landkarte) (Bernet, 2010: 10) انواع کاربران رسانههای اجتماعی چارلین لی و جش برنف در کتاب امواج ناگهانی: پیروزی در دنیای متحول شده با فناوریهای اجتماعی (Groundswell: Winning in a World Transformed by Social Technologies) کاربران رسانههای اجتماعی را بر اساس سطح مشارکت آنلاین آنها در انواع مختلف رسانههای اجتماعی از قبیل وبنوشتها، میکروبلاگها، پادکستها، ویکیها، شبکههای اجتماعی، فرومها و غیره، در چارچوب نردبانی هفت پلهای ترسیم کردهاند (Liamp; Bernoff, 2011: 43)؛ 1."