چکیده:
امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزشهای اخلاقی یکی از پدیدههای مهم است که در بیشتر سازمانها مورد توجه قرار میگیرند. بر همین اساس هدف این مقاله بررسی اثر ویژگیهای دموگرافیک فردی، متغیرهای سازمانی و اخلاقی در تصمیمگیریهای اخلاقی حسابداران شرکتهای صنعتی تبریز است. برای نیل به هدف یادشده پانزده فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 1505 نفر از حسابداران صنایع خیلی کوچک، کوچک، متوسط و بزرگ شهر تبریز است که با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان و کرجسی، حجم نمونه 306 نفر به دست آمد. برای گردآوری دادههای لازم جهت آزمون فرضیههای تحقیق از پرسشنامه و سناریو استفاده شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل آماری، ابتدا با استفاده از آمار توصیفی به توصیف متغیرهای پژوهشی اصلی و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته شده و سپس در بخش آمار استنباطی با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی در چارچوب تحلیل مسیر فرضیهها بررسی شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که رابطه معناداری بین شناسایی مسئله اخلاقی و داوری اخلاقی، بین داوری اخلاقی و قصد اخلاقی و نیز بین شناسایی مسئله اخلاقی و قصد اخلاقی وجود دارد، در نتیجه مدل درست پشتیبانی شد. جو اخلاقی سازمان از عوامل پیشبینیکننده قوی درباره سه مرحله تصمیمگیری اخلاقی مورد مطالعه بود.
خلاصه ماشینی:
<رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> براساس جدول ٧ با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی در سه گام و برای هر یک از سناریوها، میزان تأثیر متغیرهای فردی (فلسفه اخلاقی با دو بعد آرمانگرایی و نسبیت گرایی )، متغیرهای سازمانی (جو اخلاقی سازمان) و شدت اخلاقی (با ابعاد اندازه پیامدها، اجماع اجتماعی و فوریت زمانی ) بر شناسایی مسئله اخلاقی (به عنوان یکی از ابعاد تصمیم گیری اخلاقی ) مورد بررسی قرار گرفته است .
<رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه> براساس جدول ٨ با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی در چهار گام برای هر یک از سناریوها، تأثیر شناسایی مسئله اخلاقی ، متغیرهای فردی (فلسفه اخلاقی با دو بعد آرمانگرایی و نسبیت گرایی )، متغیرهای سازمانی (جو اخلاقی سازمان) و شدت اخلاق (با ابعاد اندازه پیامدها، اجماع اجتماعی و فوریت زمانی ) بر داوری اخلاقی (به عنوان یکی از ابعاد تصمیم گیری اخلاقی ) بررسی شده است .
<رجوع شود به تصویر صفحه> براساس جدول ٩ با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی در چهار گام برای هر یک از سناریوها تأثیر شناسایی مسئله و داوری اخلاقی ، متغیرهای فردی (فلسفه اخلاقی با دو بعد آرمانگرایی و نسبیت گرایی )، متغیرهای سازمانی (جو اخلاقی سازمان) و شدت اخلاق (با ابعاد اندازه پیامدها، اجماع اجتماعی و فوریت زمانی ) بر قصد اخلاقی بررسی شده است .
K. (2011),"Ethical Decision Making: A Process Influenced by Moral Intensity": Journal of Healthcare, Science and the Humanities, 1(1), 55-69.