چکیده:
گفتمان اسلام هراسی در رابطه میان غرب و جهان اسلام نقش مهمی در ارائه تصویری هراس انگیز از اسلام دارد. کشور فرانسه به علت مهاجرت عظیم مسلمانان آفریقایی به آن به ویژه پس از جنگ جهانی دوم بیشتر از کشورهای اروپایی دیگر با این پدیده دست به گریبان است. این تحقیق در نظر دارد به بررسی بازنمایی اسلام و مسلمانان در فیلم فرانسوی «یک پیامبر» به کارگردانی ژاک اودیارد بپردازد. با تکیه بر نظریه بازنمایی استوارت هال، رویکرد شرق شناسی ادوارد سعید و گفتمان اسلام هراسی مطرح شده توسط سعید رضا عاملی، این مقاله، بر اساس پنج رمزگان بارتی دخیل در روایت و مربع ایدئولوژیک ون دایک فیلم ذکر شده را مورد بررسی قرار دهد. بر اساس این رویکرد، سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که اسلام و مسلمانان در این فیلم چگونه بازنمایی شده اند؟ پنج رمزگان بارتی عبارتند از رمزگان هرمنوتیکی، دالی یا ضمنی، نمادین، کنش های روایی و فرهنگی. در ابتدا با تشریح این مفاهیم سعی در کشف کلیشه هایی که جنبه اسلام هراسانه این فیلم را نشان می دهد، داریم. در آخر به این نتیجه می رسیم که فیلم یک پیامبر سعی در القای اسلام هراسی داشته و تنها جنبه های منفی مسلمانان را بازنمایی کرده است.
Islamophobia, as an inclusive discourse in the relationship between the West and the Islamic world plays a prominent role in shaping various processes which all arise from a particular basis that is projecting a frightening image of Islam. Due to the massive immigration of African Muslims to France especially after the World War II, this country has faced this topic more than other European countries. This study is considering the analytical representation of Islam and Muslims in French film of “A prophet”, directed by Jacques Audiard. Relying on Stewart Hall’s representation theory, Edward Said’s Orientalism approach and Islamophobia expressed by Saeed Reza Ameli, this research tries, according to five codes theory of Roland Barthes involved in narratives and Van Dijk's concept of ideological square, to consider the mentioned film. According to this approach, we try to answer the question about the state of representations in this, we try film. The five code of Barthes include the hermeneutic code, tacit code, symbolic code and validity and cultural actions. Primarily, by explaining the concepts, we try to discover the stereotypes showing Islamophobia aspect. Finally, we concluded that the film “A prophet” tried to induce Islamophobia, representing the negative aspects of Muslims .
خلاصه ماشینی:
"خارج (از محوطه زندان)/داخل (زندان) نگهبان/زندانی غربی/شرقی خودی/دیگری اشاره به گوشت خوک و انجام فرائض دینی بر رمزگان فرهنگی دلالت دارد (خوردن گوشت خوک برای مسلمانان حرام است) این صحنه طبق نشانهشناسی بارت در سطح اول به سوال و جواب یک نگهبان و زندانیاش دلالت میکند.
در این صحنه، خواندن آیههای ابتدایی سوره علق و سخن گفتن از بعثت که طبق نظر اهلسنت در شبی که پیامبر به غار حراء رفته بود جبرئیل بر او نازل شد، آیههای اول سوره علق را تلاوت کرد و مبعوث شدن حضرت محمد( به پیامبری را بشارت داد، نزد مالک که در سکانسهای قبلی فیلم دانستیم یتیم است، خواندن و نوشتن نمیداند، خوابهای صادقه میبیند که از نظر اهلسنت این مسئله جزئی از چهل و شش جزء نبوت است (قبادی و دیگران، 1388: 3) و با یک روح در ارتباط است، به عنوان رمزگان هرمنوتیک، معمایی را طرح میکند که در ادامه تحلیلها میتوان به آن پاسخ داد.
مالک در ابتدا به دین بیتفاوت بود اما درنهایت با رهنمودهای ریب با اسلام آشتی کرده و به پیامبرش تاسی میجوید تا جایی که در صحنهای از فیلم پولهای به دستآمده از راه قاچاق را به فردی به نام امام موسب میدهد، این فرد مورد تأیید تمام زندانیان عرب است و در بیرون از زندان به عنوان رئیس مافیای اعراب، امام جماعت و رئیس یک خیریه به قاچاق میپردازد."