چکیده:
درباره شعر و تحولات آن تاکنون کتابها و مقالات فراوانی چاپ و منتشر شده است.در این میان,
شعرمعاصرپارسی با حرکتی نو معیارها و چشماندازهایی دیگر رادر قیاس با شعر کلاسیک نشان
داده وبا ظهور چهرهها و صداهایی خاص در هر دوره از آدوار شعر خود. خط سیری را طی نموده
انسانیء گستردگی در جامعه و زیباییهای زبانی و هنری و فنی تقسیم نماییم؛ با بررسی و داوری در
باب آن خطوط نامبرده باید قادر باشیم تا عظمت و اوج یک شاعر و یا بی ارجی و انحطاط شاعری
مهم در شعر است؛ از منظر ملاحظات زبانی, شعر او از لغزشها و نارساییهای زبانی و خطاهای نحوی
خالی نبوده و در اشعارش اینگونه ضعفها مشهود میباشند. سوّال اصلی پژوهش این است که ۱)
لوط رای شعر شمس نگرودی چگونه رقم شورده؟ 4 تارساییهای آن درشعر وی بهچه
صورتی منعکس شده است؟ بنابراین در این مقاله سعی بر آن بود که به صورت توصیفی و با ذکر
شاهد مثال و استناد به منابع مختلف, ویژگیهای زبانی شعر شاعر و لغزشهای موجود در آنرا ارزیابی نماییم.
در بررسی خصایص زبانی و تکنیکی نکات ذیل من نظر قرارخواهد گرفت: دایره واژگان» ترکیب سازی و نحو.
Lots of books and articles have been published regarding poetry and its development, among which Persian contemporary poetry with its novelty has revealed different criteria and perspectives compared to the classic one and has been evolved by the introduction of special characters and voices in each era of its poetry. Therefore, if we divide poetry into four characteristics including cultural support, human background, development in the society as well as linguistic, artistic and technical beauty, by investigating and judging the aforementioned cases we should be able to determine greatness of a poet and the decline of another one scientifically and disinterestedly. Shams Langrudi is an innovative poet whose poetry is in the form of white poet. As we know language is an important element in the poetry, in the view of linguistic considerations, his poetry contains linguistic drawbacks and syntactic errors. The important question of the study is that how his linguistic lines were marked and in what form his poetry drawbacks were reflected in his poems? Thus, in this study it is attempted to assess linguistic features and drawbacks in his poetry in a descriptive form mentioning the control example and crediting to different sources. In investigating linguistic and technical features the following points will be taken into account: command of vocabulary, composition and syntax
خلاصه ماشینی:
سؤال اصلی پـژوهش ایـن اسـت کـه ١) خطوط زبانی شعر شمس لنگرودی چگونـه رقـم خـورده ؟ ٢) نارسـاییهای آن در شـعر وی بـه چـه صورتی منعکس شده است ؟ بنابراین در این مقاله سعی بر آن بود که به صورت توصـیفی و بـا ذکـر شاهد مثال و استناد به منابع مختلف ، ویژگیهای زبانی شعر شاعر و لغزشهای موجود در آنرا ارزیابی نمـاییم .
[ رک : صـفتهای زبـانی در اشـعار نیمایوشـیج : محبوبـه بسـمل : ١٣٩١ نیز رک : نگاهی تازه به جایگاه نیما در شعر نو، امید مجد: ١٣٨٩) بدین ترتیب هرگونه از این ناهنجاریهای زبانی و سرپیچیهای نحوی کـه درجهـت مخـالف از اصـول علـم بیـان و بلاغـت ، گـام برداشته است ، نه تنها جلوه هایی خلاق معرفی نمیشوند بلکه بسـیاری از آنهـا «حاصـل ذهـن بیکـار قرون وسطاس » (رستاخیز کلمات ، شفیعی کدکنی ص ٤٤٢) با توجه به شـیوه هـای گونـاگون نقـد آثار ادبی و به ویژه شعر معاصر فارسی ، هرجریان شعری و یا شاعری خاص با گونه ای خـاص از نقـد میتواند مورد ارزشیابی قرار گیرد.
دلیل استفادة لنگرودی از زبان محاوره را شاید بتوانیم اینگونه توجیه نماییم که چون توجـه شـاعر در اشـعارش بـه مسـایل جهـان و فقـر و گرفتاریهای آدمی زادگان بوده ، در نتیجه بر آمده از تودة مردم ، با همان زبان ساده و سیال است لذا در بیشتر موارد اهمیت دادن به سنت و پشتوانۀ فرهنگی و زبان فاخر و با صـلابت پیشـینیان رنـگ باخته و اگر هم از آن موارد در اشعار خود استفاده کرده است حضوری درخشان نداشته انـد (ر.