چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مهمترین ذینفعان تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران میباشد.روش پژوهش از نوع اکتشافی و از نظر گرد آوری داده ها توصیفی بوده و بصورت آمیخته انجام گردید.در مرحله نخست جهت استخراج انواع ذینفعان با بررسی مبانی نظری و انجام مصاحبه ذینفعان کلیدی تیم های لیگ برتری مشخص گردید و سپس پرسشنامه ای مشتمل بر خروجی مرحله اول تدوین گردید .جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ خبرگان فوتبال و ذینفعان لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل دادند که با توجه به حجم جامعۀ نامشخص، تعداد 190 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تایید قرار گرفت . تجزیه و تحلیل داده ها و اولویت بندی ذینفعان با استفاده از روش تاپسیس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین ذینفعان تیم های لیگ برتری بهترتیب مربیان، بازیکنان، سازمان لیگ، اعضای هیأت مدیرۀ باشگاهها، مدیران اجرایی تیمها، حامیان مالی، رادیو و تلویزیون، سازمانها و شرکتهای مالک تیم و فدراسیون فوتبال ایران میباشند و دیگر گروها در اولویت کمتری می باشند.بنا براین از نتایج و یافتههای این پژوهش میتوان بهعنوان یک مدل کاربردی جهت تدوین استراتژیهای متناسب با ذینفعمداری در راستای تأمین منافع آنها استفاده نمود و این امر منجر به تولید دانشی جدید برای تصمیمگیریهای استراتژیک مدیران بهمنظور بهبود و تعالی تیمهای فوتبال خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
Thibault & Harvey Rosentraub با عنوان "چگونگی افزایش درآمد در لیگ برتر سوئد آلسونسکان"، هواداران و تماشاگران، سازمانهای پشتیبان، سرمایهگذاران و اسپانسره را بهعنوان ذینفعان لیگ برتر فوتبال سوئد در نظر گرفته است .
آنچه مسلم است، با توجه به نقشهای متفاوت ورزش در جوامع میتوان گروههای مختلف را بهعنوان ذینفعان شناسایی کرد که برخی از این ذینفعان مانند بازیکنان، مربیان و سایر افراد مربوطه، از منافع مالی برخوردار میباشند؛ درحالیکه گروههای دیگر نظیر هواداران و اعضای جامعه، از مزایای غیرمالی نظیر جذابیت، هیجان و سرگرمی منتفع میگردند؛ بنابراین، در راستای توجه به ذینفعان فوتبال در کشور، پژوهش حاضر در پی شناسایی مهمترین ذینفعان تیمهای فوتبال لیگ برتر ایران میباشد.
Shanoon Antophy جدول 1ـ برخی از یافتههای توصیفی (رجوع شود به تصویر صفحه) جهت شناسایی مهمترین ذینفعان لیگ برتر فوتبال ایران، ابتدا وزن گزینهها با استفاده از روش آنتروپی شانون محاسبه گردید و سپس، با استفاده از روش تاپسیس، اولویتبندی نهایی انجام گرفت.
یافتههای پژوهش، نه گروه مربیان، بازیکنان، سازمان لیگ، اعضای هیأت مدیرۀ باشگاهها، مدیران اجرایی تیمها، حامیان مالی، رادیو و تلویزیون، سازمانها و شرکتهای مالک تیم و فدراسیون فوتبال ایران را بهترتیب بهعنوان مهمترین ذینفعان تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران شناسایی کرد.
Professor of Public Management, Farabi College, University of Tehran Received: 2015/09/25 Accepted: 2016/01/25 Abstract The purpose of this study was to identify the most important stakeholders in the Iranian Football Premier League clubs.