چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطة فراموشی سازمانی هدفمند با چابکی سازمانی در وزارت ورزشوجوانان بود. روش پژوهش، توصیفی ازنوع همبستگی بود. جامعۀ آماری متشکل از همة کارکنان وزارت ورزشوجوانان (نمونه 180 نفر) بود. از پرسشنامۀ فراموشی سازمانیجلالی و خسروانی(1389) و پرسشنامۀ چابکیسازمانی اسپیتزر (2007)استفادهشد. روایی پرسشنامهها بهتأیید 10 نفر از خبرگان رسید و ازطریقآلفایکرونباخ، پایایی بهترتیب 85/0 و 93/0 گزارش شد. از آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف- اسمیرنوف، ضریبهمبستگی پیرسونورگرسیون) استفادهشد. نتایجنشان داد که بینفراموشیسازمانیوچابکیسازمانیارتباطمعناداریوجودداشت. ازبین عاملهای فراموشی سازمانی، فراموشی سازمانی هدفمند با چابکی بیشترین ارتباط را داشت. نتایج رگرسیون نشان داد که فراموشی سازمانی و مؤلفههای آن (فراموشی سازمانی هدفمند، ظرفیت مدیریت دانش و یادگیری سازمانی) 45 درصد از چابکی سازمانی را پیشبینی کردند و ازبین مؤلفههای فراموشی سازمانی، عامل یادگیری سازمانی پیشبینیکنندة مهم چابکی سازمانی بود.
خلاصه ماشینی:
دراینمیان، سازمان با اطلاعات مفید و غیرمفید گستردهای نیز مواجه خواهد بود که در حافظة سازمان انباشته شده است و برخی اوقات، اطلاعات اضافی مانع حرکت سریع سازمان هستند و موجب چابکی آن خواهند شد؛ بنابراین، باید عامدانه و آگاهانه بسیاری از این اطلاعات غیرمفید را از حافظة سازمان پاک کرد یا بهاصطلاح، با فراموشی سازمانی هدفمند، حافظة سازمان را برای یادگیری دانش جدید و چابکی سازمان آماده نگه داشت (ربیعی و مشبکی، 1388، 194).
یافتههای پژوهش نشان داد که غیر از مولفۀ عملکرد سازمانی، بین سه مولفۀ دیگر فراموشی سازمانی؛ یعنی، فراموشی سازمانی هدفمند، ظرفیت مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با چابکی سازمانی در وزارت ورزشوجوانان ارتباط معناداری وجود داشت.
در تبیین ارتباط بین فراموشی و برخی مولفۀهای آن با چابکی سازمانی در این پژوهش باید بیان شود سازمانها و بهویژه وزارت ورزشوجوانان برای بهبود عملکردشان در تمامی حوزهها، نیاز به تقویت و ارتقای ظرفیت مدیریت دانش دارند؛ زیرا، اهمیت مدیریت دانش عاملی برای حفظ مزیت رقابتی محسوب میشود.
با توجه به تحلیل رگرسیون، یافتة دیگر این پژوهش نشان داد که فراموشی سازمانی و مؤلفههای آن؛ یعنی، فراموشی سازمانی هدفمند، ظرفیت مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، درمجموع 45 درصد از چابکی سازمانی را در وزارت ورزشوجوانان پیش بینی کردند.
The Relationship between Organizational Learning Ability and Organizational Agility in the Ministry of Sports and Youth of Iran, Journal of Human Resources Management in Sport, 1: 75-87.
International Journal of Operations & Production Management, 21, 772-94.
Study on relationship between conflict management styles and organizational agility: A case study of Ilam State University, Iran.
Regression analysis showed that organizational forgetting and its factors (Intentional organizational forgetting, knowledge management potential, organizational lerning) anticipated 45 percent of organizational agility.
Keywords: Intentional Forgetting, Organizational Agility, Organizational Learning, Knowledge Management