چکیده:
امروزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بهعنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی نظام آموزشی موردتوجه قرارگرفته است. به علت همین اهمیت میباشد که نظریه پردازان تربیتی بسیاری از پژوهش های خود را بر شناخت عوامل موثر بر پیشرفت یا افت تحصیلی متمرکز کرده اند. در همین راستا، این پژوهش باهدف بررسی رابطه بین ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی با در نظر گرفتن نقش تعدیلکنندگی خودکارآمدی ادراکشده در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 شیراز انجام شد. طرح پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 شیراز در سال تحصیلی 96-95 بودند بر اساس جدول اعداد تصادفی کرجسی و مورگان 195 نفر از دانشآموزان بهعنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه ی خود ادراکی نوجوانان هارتر (2012)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (GSF) و معدل بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تعدیل گر استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین ادراک شایستگی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/05>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که خودکارآمدی ادراکشده ارتباط بین ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان را تعدیل میکند.
خلاصه ماشینی:
در همین راستا، این پژوهش باهدف بررسی رابطه بین ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی با در نظر گرفتن نقش تعدیلکنندگی خودکارآمدی ادراکشده در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 شیراز انجام شد.
از سوی دیگر طرد اولیه توسط همسالان پیشبینی کننده¬ی عدم شایستگی و سازگاری Ninot Bilard Dlignieres Pintrich Schunk cognitive Involvement Meece Blumenfeld Hoyle Roeser Midgley Urdan Semrud-Clikeman Nowicki اجتماعی فرد به شمار می¬آید (کشمیری، 1388).
بهطورکلی با توجه به نقش عوامل فردی ازجمله خودپنداره دانشآموز بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان از یکسو و نقش خودکارآمدی ادراکشده بهعنوان یک متغیر انگیزشی و عملکردی مهم از سوی دیگر،این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین ادراک شایستگی و Raufelder & Ringeisen perceived self-efficacy Wiliams Carroll Houghton Wood Unsworth Hatti پیشرفت تحصیلی با در نظر گرفتن نقش تعدیلکنندگی خودکارآمدی ادراکشده در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 شیراز است؛ بهعبارتدیگر مسئله اصلی در این پژوهش پاسخ دادن به این سؤال است که آیا بین ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد؟ و اینکه آیا خودکارآمدی ادراکشده در دانشآموزان این رابطه را تعدیل میکند یا خیر؟ روش پژوهش روش از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی است که در آن رابطه مستقیم و تعدیلکنندگی متغیرهای پژوهش بررسیشده است.
هارتر (2012) Self-perception profile for adolescents Perceived Competence Scale for Children این پرسشنامه را روی چهار نمونه اجرا کرد که ضرایب پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ برای سنجش مؤلفه¬ی شایستگی تحصیلی، 91/0، 81/0، 77/0 و 81/0 گزارش داده است.