چکیده:
این پژوهش دیدگاه حسابرسان درباره فعالیتهای حسابرسی و فعالیتهای بازاریابی در 193 نفر از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات خصوصی حسابرسی را بررسی مینماید. هدف اصلی این مقاله شناسایی میزان تمایل حسابرسان به فعالیت بازاریابی است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و ابزار آن پرسش نامه میباشد. آزمون فرضیه نیز از طریق روش همبستگی با استفاده از رگرسیون چند متغیره انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد تمایل حسابرسان به فعالیت بازاریابی تحت تاثیر دیدگاه آنها درباره اهمیت فعالیت بازاریابی، اهمیت فعالیت حسابرسی، قبول داشتن فعالیت حسابرسی و رتبه شغلی حسابرسان است..
This study investigate the view of auditors about auditing and marketing activity in 193 audit staffs who work in audit organization and private audit firms. The main objective of this paper is to recognize the level of auditor' s intention for marketing activity. Research method is descriptive and its instrument is questionnaire. Hypothesis testing has conducted by correlation method and multivariate regression. Research results show that auditor's intention for marketing activity is belong to importance of marketing activity, importance of auditing activity, acceptance of auditing activity and auditor rank.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان مي دهد تمايل حسابرسان به فعاليت بازاريابي تحت تأثير ديدگاه آن ها درباره اهميت فعاليت بازاريابي، اهميت فعاليت حسابرسي، قبول داشتن فعاليت حسابرسي و رتبه شغلي حسابرسان است .
در سال هاي اخير با تشکيل جامعه حسابداران رسمي و گسترش مؤسسات خصوصي حسابرسي و در نتيجه افزايش رقابت در بازار حسابرسي موجب آن شده است که حسابرسان براي حفظ مشتريان خود و باقي ماندن در بازار رقابت ، گزارش مورد نظر صاحبکاران را ارائه نمايند (بني مهد و همکاران ، ١٣٩٢).
فقدان پژوهش کافي در زمينه نگرش حسابرسان درباره فعاليت هاي بازاريابي و هم چنين اهميت ويژه اي که اين گونه فعاليت ها بر استقلال آنان در راستاي وظيفه اطمينان بخشي به سرمايه گذاران و ساير ذينفعان جامعه بعد از خصوصيسازي حرفه حسابرسي طي سال هاي اخير پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٨/ تابستان ١٣٩٧ متصور است ، اين انگيزه را در نويسندگان اين مقاله به وجود آورد تا ديدگاه حسابرسان درباره فعاليت بازاريابي را مورد مطالعه قرار دهند.
هدف سوم اين پژوهش نيز آگاه نمودن جامعه حسابداران رسمي کشور، سازمان بورس اوراق بهادار، سرمايه گذاران ، دانشجويان ، پژوهشگران حسابداري و ساير استفاده کنندگان صورت هاي مالي حسابرسي شده درباره اين که حسابرسي در ايران حرفه است يا يک فعاليت اقتصادي.
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٨/ تابستان ١٣٩٧ ٤- فرضيه هاي تحقيق فرضيه اول : ميان ديدگاه حسابرسان درباره قبول داشتن فعاليت بازاريابي و تمايل به بازاريابي، رابطه وجود دارد.
اين موضوع نشان مي دهد حسابرسان زن و مرد و حسابرس دولتي و خصوصي ديدگاه يکساني درباره اهميت فعاليت هاي بازاريابي در حرفه حسابرسي دارند.