چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی استعارههای مفهومی-شناختی اشعار کابوسهای روسی، دفتر چهارم، از مجموعه هفت دفتری چشم چپ سگ، اثر پناهی (1389) بر اساس انگاره نظریه آمیختگی مفهومی (انگاره نام)فوکونیه و ترنر (1994،1998،2002) است که برای توصیف این انگاره، از اصطلاح فضای ذهنی یا مفهومی استفاده کردهاند. آنها موضوع استعاره مفهومی را موردی خاص از یک عرصه عامتر و وسیعتر دانستهاند. این رده وسیعتر، تحلیل سازوکار دستگاه ذهن هنگام مواجهه با دامنههای مفهومی است. نگارندگان این پژوهش با استفاده از انگاره نام به بررسی ترکیبات و استعارههای موجود در کتاب اشعار کابوسهای روسی اثر پناهی پرداختهاند. ماهیت روش انجام این پژوهش کیفی بوده، دادهها با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. دادههای موردبررسی از اشعار 21 قطعهای او با عنوان «کابوسهای روسی» از مجموعه چشم چپ سگ انتخاب شده است. همچنین ابزار بهکار گرفتهشده، ابزار معنیشناسی شناختی و بهطور ویژه انگاره نام است. نتایج تحقیق نشان میدهد استعارهها و ترکیبات بهکاررفته در این مجموعه اشعار با استفاده از روش ادغام، ترکیب و تکمیل، فضاهای جدیدی را به وجود آورده است؛ یعنی علاوه بر دو حوزه مبدا و مقصد، فضای جدید دیگری ساخته شده است، به گونهای که پناهی در اشعار خود از انگاره استعاره مفهومی فراتر رفته و از انگاره نام بهره گرفته است که با استفاده از آن استعارههایی بدیع و احساساتی به دست آمده است. همچنین یافتههای پژوهش، تاییدی بر این ادعاست که استعارههای بهکاررفته در این اشعار از نوع شبکه دو ساحتی هستند.
خلاصه ماشینی:
خوانش استعاري- شناختي اشعار «کابوس هاي روسي» اثر پناهي بر اساس انگارة نظريۀ آميختگي مفهومي مسعود دهقان / بهناز وهابيان چکيده هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي استعاره هاي مفهومي-شناختي اشعار کـابوس هـاي روسـي، دفتر چهارم ، از مجموعه هفت دفتري چشم چـپ سـگ ، اثـر پنـاهي (١٣٨٩) بـر اسـاس انگـاره نظريـه آميختگي مفهومي (انگاره نام ) فوکونيـه و ترنـر (٢٠٠٢،١٩٩٨،١٩٩٤) اسـت کـه بـراي توصـيف ايـن انگاره ، از اصطلاح فضاي ذهني يا مفهومي استفاده کرده اند.
نتايج تحقيق نشان ميدهد استعاره ها و ترکيبات به کاررفتـه در ايـن مجموعـه اشـعار بـا استفاده از روش ادغام ، ترکيب و تکميل ، فضاهاي جديدي را به وجود آورده است ؛ يعني علاوه بر دو حوزه مبدأ و مقصد، فضاي جديد ديگري ساخته شده است ، به گونـه اي کـه پنـاهي در اشـعار خـود از انگارة استعارة مفهومي فراتر رفته و از انگارة نام بهره گرفته است که با استفاده از آن استعاره هايي بديع و احساساتي به دست آمده است .
تحليل استعاري قطعات اشعار کابوس هاي روسي در اين بخش ، نگارندگان به تحليل برخي از اشعار کابوس هاي روسي پناهي (١٣٨٩) پرداخته ، از منظر شناختي و انگارة نام قصد دارند معاني استعاري عبارات به کاررفته در اشعار وي را چنان واکاوي کنند که شاعر با ادغام دو فضاي درون داد و برون داد در اشعارش ، فضاي سومي را نيز به گونه اي پنهان استفاده کرده که پژوهش حاضر، آن فضاي سوم و حوزة نوپديد را نمايان ساخته است .