چکیده:
هدف کلی این پژوهش ارزیابی عملکرد شرکت های تعاونی روستایی شهرستان های لاهیجان و سیاهکل با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع تحقیق، جزء تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش، جزء تحقیقات توصیفی(غیرآزمایشی) محسوب می شود. جامعه آماری در این تحقیق شامل تمامی سهامداران شرکت های تعاونی روستایی و همچنین مدیران عامل و اعضای هیئتمدیره این شرکت هاست (N=39205). روایی (روایی صوری) پرسشنامههای
محقق ساخته این تحقیق را کارشناسان متخصص سازمان تعاون روستایی استان گیلان و استادان مربوط و پایایی آن را محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (81/ 0) تایید کردند. بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن، شرکت های تعاونی روستایی از 4 منظر (مالی، مشتریان، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری) بررسی شدند. نتایج نشان داد که شرکت ها از منظر مالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و به منظور بهبود عملکرد، توجه به منظر رشد و یادگیری در اولویت اول قرار دارد و سپس منظر فرایند داخلی باید مورد توجه قرار گیرد.
This study aimed to investigate the differences between the purposes and performance of various small quick-turnover agricultural firms in regard to job creation as well as gender separation in Kerman Province. An ANCOVA statistical method was used to analyze the gender distinctiveness and present explanations. The research findings showed that there was a significant difference between the gender executives in small quick-turnover firms and their performance in terms of job creation. However، there were significant differences between natural and legal executives and performance of firms. In the same path، one obvious finding showed that cooperative firms had not been successful in their performance. In terms of policy analysis، the findings showed that women had the ability to create jobs in agriculture section. Hence، a more focused، appropriate and supportive types of policies and procedures could surely bring about a higher confidence in this target group to perform their tasks and achieve their goals.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب پیشگفته ، هدف کلی این تحقیق ارزیابی عملکرد شرکت های تعاونی روستایی شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در استان گیلان ، با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن ، میباشد.
از آنجا که در تکنیک کارت امتیازی متوازن از ٤بعد شرکت ها یا سازمان ها مورد ارزیابی قرار میگیرند، در این پژوهش نیز پرسش های مربوط به ابعاد مالی، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری به تعداد ٢٦ سؤال بسته پاسخ در پرسش نامه شمارة یک تجمیع شد و بعد مشتری ، که مختص سهام داران بوده است ، به تعداد ١٠ سؤال بسته پاسخ در پرسش نامه شماره دو تهیه تنظیم گردید.
ارزیابی شرکت های تعاونی روستایی از منظر مالی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بعد فرایندهای داخلی ، با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن ، ٨ سؤال برای اعضای هیئت مدیره شرکت های تعاونی روستایی طراحی شد.
ارزیابی شرکت های تعاونی روستایی از منظر یادگیری و رشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) در بعد مشتری ، با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن ، ١٠ سؤال برای سهام داران شرکت های تعاونی روستایی طراحی شد که نتایج در جدول ٤آمده است .
میانگین کلی شرکت ها نتیجه گیری و پیشنهاد در تکنیک کارت امتیازی متوازن ، شرکت ها و سازمان ها از ٤بعد مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج نشان داد که توجه ، تأکید و سرمایه گذاری در بعد رشد و یادگیری منتج به بهبود عملکرد شرکت ها خواهد گردید.