چکیده:
این پژوهش با هدف کلی بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی در تعاونی های صنایع دستی استان کردستان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای تعاونی های صنایع دستی (گلیم بافان و جاجیم یافان) در استان کردستان بود (N= 140). ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه ای بود که به شیوه سرشماری برای تمامی اعضا ارسال و در نهایت، 129 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد. روایی پرسشنامه توسط پانل متخصصان و پایایی آن توسط محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد (r>0/70). تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS win18 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اعضای تعاونی های صنایع دستی اطلاعات مناسبی درباره کارکردهای بخش تعاون ندارند. همچنین مهمترین عوامل موثر بر بهبود عملکرد تعاونی های صنایع دستی عوامل مهارتی- ارتباطی، عوامل حمایتی و نوآوری بودند. بر پایه نتایج تحلیل عاملی، راهکارهای توسعه کارآفرینی در تعاونی های صنایع دستی در 4 عامل راهکار رعایت اصل تعاون، راهکار آموزش کارآفرینی، راهکار پیروی از الگوهای موفق و راهکار پژوهشی طبقه بندی شدند.
خلاصه ماشینی:
Itohara et al) در پژوهشی در زمینۀ دیدگاه زنان روستایی به فعالیت های غیرزراعی ، از طریق مقایسه ای بین اعضای عضو و غیرعضو، در سازمان های اعتبارات خرد در بنگلادش به این نتیجه رسیدند زنانی که عضو صندوق های اعتبارات خرد بودند نگرش مساعدتری نسبت به اشتغال در بخش فعالیت های غیرزراعی دارند؛ بنابراین ، دستیابی به منابع اعتباری از عوامل تسهیل کنندة توسعه کارآفرینی در تعاونیهای صنایع دستی است .
توزیع فراوانی رضایت اعضا از درآمد تعاونی (به تصویر صفحه مراجعه شود) توزیع فراوانی پاسخگویان مورد مطالعه بر اساس نیاز به اطلاعات در زمینۀ فعالیت تعاونیهای صنایع دستی در جدول ٣نشان داده شده است .
گروه بندی اطلاعات اعضای تعاونی دربارة کارکردهای بخش تعاونی صنایع دستی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس یافته های ارائه شده در جدول ٥مشاهده میشود که فقط ٣٧نفر (٢٨/٦٨ درصد) از اعضای تعاونیهای مورد مطالعه اطلاعات بالایی دربارة کارکردهای بخش تعاونی دارند در حالی که ٦٢ نفر از اعضای تعاونی آگاهی متوسط و ٣٠نفر نیز اطلاعات پایینی دربارة کارکردهای بخش تعاون دارند.
در بررسی راهکارهای توسعۀ کارآفرینی در تعاونیهای صنایع دستی نتایج نشان داد که موارد «ایجاد تغییرات ساده در تعاونی و الگوبرداری از شرکت های موفق » و «ایجاد واحدهای مستقل به منظور پژوهش در کسب وکار» از مهم ترین عوامل توسعۀ کارآفرینی در تعاونیهای صنایع دستیاند، در حالی که موارد «ایجاد بازارهای محلی و ملی برای بازاریابی محصولات تعاونی » و «شناسنامه دار کردن و سازماندهی مشاغل » اولویت های آخر به شمار میآیند.