خلاصه ماشینی:
"استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در دولت و ایجاد زیربنای دولت الکترونیک،به ایجاد یک محیط تجاری شکوفا و جدید(مخصوصا برای شرکتهای کوچک و متوسط)از طریق ساده و موثر کردن مبادلات و ارتباطات بین دولت و تجارت کمک میکند و با از بین بردن افزونگی در فرایندها و اهمیت دادن به ارائه سریع و موثر خدمات،دولت الکترونیک شرایطی را به وجود میآورد که باعث جذب سرمایهگذاران و سرمایهگذاری میشود.
یافتن پاسخهای سوالات زیر امکان ارزیابی آمادگی برای دولت الکترونیک را فراهم میکند: افراد و تواناییها -چه نوع مهارتهای فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی را دارا میباشند؟ -در چه سطحی از صلاحیت قرار دارند؟ -آیا تعداد کافی از آنان برای اداره کردن یک پروژه دولت الکترونیک وجود دارد؟ سختافزار،نرمافزار و تجهیزات -هر سازمان دولتی دارای چه تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی است؟ -آیا این تجهیزات جدید یا قدیمیاند؟ -زیربنای فیزیکی ارتباطی دولت در حال حاضر به چه شکل است؟ قوانین و مقررات -آیا سیاستها و قوانین مناسب جهت توسعه و ایجاد دولت الکترونیک وجود دارد؟ -چه سیاستها و قوانینی احتیاج به اصطلاح یا تغییر دارند تا ایجاد دولت الکترونیک را تسهیل کرد؟ مرحله سوم:شناسایی اهداف قابل تحقق شعار"بزرگ فکر کن،از کوچک شروع کن و سریع رشد بده"شعار خوبی برای دولت الکترونیک است.
مرحله چهارم:اتخاذ راهبرد مدیریت تغییرات بسیار مفید است که کارکنان عادی دولت نیز در مراحل اولیه طراحی و توسعه دولت الکترونیک شرکت داده شوند و بسیار مهم است که درخواستهای آنها را پیگیری کرد،زیرا باعث میشود که آنان احساس کنند که به بازی گرفته میشوند و این موضوع باعث تحریک آنان شده و آنان را به وسیلهای کلیدی جهت ارائه ایدههای دولت الکترونیک به دیگر اعضای دولتی تبدیل میکند."