چکیده:
سابقه و هدف: از روش آموزش نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی نسبتا جدید برای درمان بیماریها و اختلالها استفاده میشود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر اضطراب و افسردگی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر پاکدشت در سال 1394 بودند. در مجموع 40 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای با روش نوروفیدبک آموزش دیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب کتل و افسردگی بک استفاده شد. دادهها با استفاده از نسخه 19 نرمافزار SPSS و با روش کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله میانگین و انحراف معیار اضطراب و افسردگی در گروه نوروفیدبک به ترتیب 4.22±46.63 و 5.83±37.61 بود، اما پس از مداخله میانگین و انحراف معیار اضطراب و افسردگی در گروه نوروفیدبک به ترتیب به 3.81±35.09 و 3.64±25.78 تغییر یافت. همچنین نتایج نشان داد که روش آموزش نوروفیدبک به طور معنیداری باعث کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی گردید (0.001>P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش آموزش نوروفیدبک برای کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی استفاده نمایند.
Background and Objectives: Neurofeedback training method, as a relatively new
therapy method, is being used for treatment of diseases and disorders. This research aimed
to investigate the effect of neurofeedback training on anxiety and depression in students
with attention deficit/hyperactivity disorder.
Materials and Methods: This was a semi-experimental study with a pre-test and posttest
design. The statistical population included all the elementary students with attention
deficit/hyperactivity disorder, referred to counseling centers of Pakdasht city in 2015
academic year. Totally, 40 students were selected through the available sampling method
and randomly assigned to two groups (each group had 20 person). The experimental
group was educated with 12 sessions of 60 minutes by neurofeedback method. For data
collection, the questionnaires of Cattell anxiety and Beck depression were used. Data was
analyzed using SPSS-19 software and multivariate analysis of covariance (MONCOVA)
method.
Results: The results showed that the mean and standard deviation of anxiety and
depression before the intervention in the neurofeedback group were respectively 46.63
± 4.22 and 37.61 ± 5.83; but after the intervention, the mean and standard deviation
of anxiety and depression in the neurofeedback group become 35.09 ± 3.81 and 25.78
± 3.64, respectively. In addition, the result showed that neurofeedback training method
significantly led to the decrease of anxiety and depression in students with attention
deficit/hyperactivity disorder (P < 0.01).
Conclusions: Regarding the results of this research, it is suggested that therapists and
clinical psychologists use neurofeedback training for decreasing anxiety and depression in
students with attention deficit/hyperactivity disorder.