چکیده:
سابقه و هدف: بیماریهای مقاربتی بعنوان یکی از شایعترین بیماریهای عفونی از معضلات بهداشتی جامعه می باشد. اجرای مداخلات آموزش بهداشت بهترین استراتژی در دسترس برای ارتقای بهداشت جنسی محسوب می شود. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش پیشگیری از بیماریهای مقاربتی در زوجین بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در شهر فسا در سال 1395 انجام گرفت.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی برروی 70 زوج مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر فسا (35 زوج در گروه مداخله و 35زوج در گروه کنترل) انجام گرفت. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت، پرسشنامه ای استاندارد شامل اطلاعات دموگرافیک، سنجش سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و عملکرد زوجین در پیشگیری از بیماری های مقاربتی بود که توسط هر دو گروه قبل و 3 ماه بعد از مداخله تکمیل شد. مداخله آموزشی طی 4 جلسه 50-55 دقیقه ای به شیوه بحث گروهی، پرسش و پاسخ همراه با تصاویر آموزشی برای گروه مداخله اجرا شد. داده ها وارد نسخه 22 نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای، تی مستقل و تی زوجی تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 5.35±27.02 و 4.45±25.14 بود. میانگین نمرات تمام سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و میزان عملکرد زوجین در پیشگیری از بیماری های مقاربتی در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از مداخله ی آموزشی افزایش یافت (0.001>P).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در زمینه پیشگیری از بیماریهای مقاربتی و بهداشت جنسی اثربخش است.
واژههای کلیدی: آموزش، پیشگیری، بیماریهای مقاربتی، مدل اعتقاد بهداشتی، زوجین
Background and Objective: Sexually transmitted diseases (STDs) are
among the most common infectious diseases in the community.
Implementing health education interventions is the best strategy available to
promote sexual health. Thus, this study aimed to investigate the effect of
STDs prevention training in couples based on the health belief model (HBM)
in Fasa, Iran.
Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted on
70 couples presenting to Fasa health centers in 2016. The participants were
randomly assigned to a case or control group (n=35 per group). The study
data were collected using a standard questionnaire including demographic
variables, the HBM constructs, and couples’ performance in the prevention
of STDs, which was completed by both groups before and three months postintervention.
The educational intervention included four 50 to 55-minute
sessions in the form of group discussions, as well as questions and answers
with educational images. To analyze the data, Chi-square test, independent
t-test, and paired t-test were run in SPSS, version 22.
Results: The mean age of the participants in the intervention and control
groups were 27.02±5.53 and 25.14±4.45 years, respectively. The mean
scores of all the HBM constructs and the level of performance of the couples
in preventing STDs increased in the intervention group after the intervention
(P<0.001).
Conclusion: The results of this study showed that designing and
implementing educational programs based on the HBM can be effective in
prevention of STDs and promotion of sexual health.