چکیده:
دفاترخدمات مسافرتی شهر تهران به رغم برخورداری منطقه تهران از جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی ـ فرهنگی، زیارتی و غیره، از لحاظ اطلاع رسانی در زمینه کانون های گردشگری منطقه تهران و میزان جذب گردشگر در قالب تورهای گردشگری در حدود دو دهه اخیر (65-1388) چندان موفق نبوده است. بر این مبنا، اطلاع رسانی ضعیف و به دنبال آن اجرای معدود تورهای گردشگری باعث شکل پذیری و گسترش محدود زیر ساخت های اقامتی و پذیرایی در کانون های گردشگری منطقه تهران شده است. از این رو، این تحقیق به منظور تبیین اثرات اطلاع رسانی گردشگری دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری شهر تهران در تحولات زیرساختاری کانون های گردشگری و فرصت های پیش روی آن در منطقه تهران به روش کمی ـ میدانی انجام شد. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که سهم دفاتر خدمات مسافرتی شهرتهران به مثابه عوامل درون زاد در نظام فضایی گردشگری منطقه تهران و تحولات ساختاری ـ کارکردی آن بیشتر از نقش سازمان های دولتی متولی گردشگری به مثابه عوامل برون زاد بوده است. راهکار برون رفت، توجه به توسعه درونزا و پایدار زیرساخت های اقامتی و پذیرایی در سطح ناحیه و منطقه و تنوع بخشی آن ها در قالب ظرفیت سازی توان های محلی و توانمندسازی ساکنان سکونتگاه های شهری و روستایی در این زمینه است.
خلاصه ماشینی:
ازاین رو، بررسی اثرگذاری فضایی توانمندی تخصصی دفاتر خدمات مسافرتی شهرتهران در میزان جذب گردشگر و تحول زیرساخت های اقامتی و پذیرایی کانون های گردشگری منطقه تهران به منظور ارایه راهکارهای علمی در این زمینه از اهمیت ویژهای برخودار است .
یافته های تحقیق لیکوریش و جنکینز١ نشان داده، دفاتر خدمات مسافرتی و تورگردان ها با توجه آگاهی و شناختی که از مقصد و ارتباط با عرضه کنندگان منابع و جاذبه های مقصد دارند، با اطلاع رسانی دقیق در مورد مقاصد و امکانات در کانونهای گردشگری می توانند در انتخاب مقصد گردشگران و در نتیجه تحول زیرساخت های اقامتی و پذیرایی در آن ها تأثیرگذار باشند (٦٢-١٩٩٧:٥٧ ,Jenkins &Lickorish ).
یافته های تحقیق جوزمانی ٢ و کمپو ٣ نشان داده، تجربه و اطلاعات راهنمای تور، و آگاهی دفاتر از مناطق گردشگری و وسیله حمل و نقل مناسب و غذایی که برای بسته مسافرتی در نظر گرفته شده در وفاداری گردشگران به دفاتر تأثیرگذار بوده و در میزان جذب گردشگر مؤثر است ( ,Josmani ٣٢٦-٢٠٠٨,٣١٨ ,Campo & ٢٠٠٧:١).
یعنی هرچه دفاتر خدمات مسافرتی سابقه فعالیت بیشتری داشتند، میزان تورهای اجرا شده و در نتیجه تعداد جذب گردشگران آن ها در عرصه گردشگری منطقه تهران نیز بیشتر بوده است .
جدول٩: رابطه میان میزان اطلاعرسانی دفاتر خدمات مسافرتی و میزان جذب گردشگر (رجوع شود به تصویر صفحه) بر مبنای یافته های این تحقیق ، میزان اطلاعرسانی دفاتر خدمات مسافرتی شهر تهران به عنوان عوامل درونزاد نظام فضایی گردشگری، به همراه عوامل برونزاد نظام فضایی گردشگری یعنی سیاست ها و برنامه های حمایتی و هدایتی دولت نقش مؤثری در تحولات گردشگری استان تهران از لحاظ میزان جذب گردشگر داشته است .