چکیده:
انگیزه سفر به عنوان یک عامل بسیار مهم در رفتار گردشگران جهت انتخاب مقصد در نظر گرفته می شود. هدف این تحقیق، سنجش انگیزه های گردشگران با تاکید بر انگیزه های جذبی یا کششی در انتخاب مقاصد بیابانی و کویری است. ناحیه مورد مطالعه روستاهای گردشگری شهرستان خور و بیابانک (مصر، بیاضه و گرمه) است. جهت تبیین مبانی نظری موضوع تحقیق و استخراج متغیرهای تحقیق، از نظریه های انگیزه ”رانش“ و ”کشش“ استفاده شد. روش بررسی توصیفی- تحلیلی مبتنی بر پیمایش و ابزار اصلی در گردآوری داده ها پرسشنامه و مصاحبه است. جامعه آماری تحقیق گردشگرانی هستند که در سال 1393 به این منطقه سفر کرده اند. با توجه به گستردگی جامعه آماری، از روش نمونه گیری استفاده شد. داده های گردآوری شده پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS پردازش و بر اساس هدف و ماهیت داده ها از آزمون های ناپارامتری فریدمن و پارامتری تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که به طور کلی تمایل و انگیزه زیادی برای سفر به روستاهای مناطق بیابانی و کویر وجود دارد و
جاذبه های گردشگری در نواحی روستایی مورد مطالعه، کشش بالایی برای جذب گردشگران دارند. همچنین یافته ها بیانگر آن است که در بین جاذبه های مختلف ناحیه مورد مطالعه نیز میزان کشش و جذابیت متفاوتی برای هر یک از جاذبه ها وجود دارد، به گونه ای که بر اساس نتایج تحلیل مسیر، جاذبه های اجتماعی و فرهنگی بیشترین تاثیر و جاذبه های علمی- آموزشی به دلیل تخصصی بودن و خاص بودن گونه گردشگران آن با توجه به نوع فعالیت آنها کمترین اثر را بر متغیر وابسته (انگیزه) دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق نشان می دهد که به طور کلی تمایل و انگیزه زیادی برای سفر به روستاهای مناطق بیابانی و کویر وجود دارد و جاذبه های گردشگری در نواحی روستایی مورد مطالعه ، کشش بالایی برای جذب گردشگران دارند.
Ballantine & Eagles انگیزههای اولیه در اکوتوریسم در واقع آموختن در مورد طبیعت مناطق بکر و دست نخورده است .
تجزیه و تحلیل منابع و جاذبه های مختلف گردشگری در این مقصد با استفاده از آزمون فریدمن بیانگر آن است که در بین منابع و جاذبه های مختلف ، جاذبه های تاریخی بالاترین انگیزه و کشش را برای سفر به ناحیه مورد مطالعه به خود اختصاص داده است .
جاذبه های اجتماعی و فرهنگی نیز به عنوان میراث غنی مناطق بیابانی و کویری جذابیت و کشش زیادی برای ترغیب گردشگران در سفر به منطقه ایجاد کرده است .
یافته ها تحقیق بیانگر آن است که به طورکلی تمایل و انگیزه زیادی برای سفر به نواحی روستایی خور و بیابانک وجود دارد و جاذبه های گردشگری ناحیه مورد مطالعه کشش بالای برای جذب گردشگران به منطقه دارند.
همچنین یافته ها بیانگر آن است که در بین جاذبه های مختلف ناحیه مورد مطالعه نیزکشش و جذابیت برای هر جاذبه متفاوت می باشد به گونه ای که نتایج آزمون فریدمن نشان می دهد که جاذبه های تاریخی منطقه بیشترین تمایل و انگیزه را برای بازدید به خود اختصاص دادهاند.