چکیده:
راهبرد رشد هوشمند از دیدگاه های اخیر برنامه ریزی شهری در راستای توسعه پایدارشهری است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از ابزار پرسشنامه بوده است که پایایی ابزار تحقیق برپایه ضریب آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمده است. نمونه آماری 321 نفر از شهروندان منطقه یک شیراز بوده و داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور، تعیین وضعیت شاخص های رشد هوشمند در منطقه یک شیراز، از مدل تحلیل عاملی استفاده شده است. نتایج آزمون کرویت بارتلت نشان داد که بین معیارهای رشد هوشمند، در محدوده مورد مطالعه، با sig 000/0 رابطه معناداری وجود داشته، در واقع بین شاخصها همبستگی معنی دار وجود دارد. همچنین در معیار فشردگی چهار عامل «تراکم خالص مسکونی» با بار عاملی760/0، «نرخ دسترسی حمل ونقل عمومی یا پیاده به محل کار» با بار عاملی 820/0و «استفاده از حمل و نقل عمومی یا پیاده برای دسترسی به مرکز شهر» با بار عاملی 790/0 به عنوان مهمترین عامل ها شناسایی شدند. در معیار دسترسی عامل های «نرخ آپارتمان نشینی» با بار عاملی 821/0، «سهولت دسترسی به حمل و نقل عمومی» با بار عاملی 570/0، «نرخ استفاده از حمل و نقل عمومی یا پیاده برای دسترسی به مرکز شهر» با بار عاملی 539/0 به عنوان مهمترین عامل ها شناسایی و در نهایت در معیار اختلاط کاربری عامل های «درصد خانوار در واحد مسکونی»، «نرخ دسترسی پیاده یا عمومی به امکانات تفریحی» و «سهولت دسترسی به حمل و نقل عمومی» به ترتیب به عنوان مهمترین عامل ها شناسایی شدند.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی شاخص های رشد هوشمند شهری با استفاده از مدل تحلیل عاملی (مطالعه موردی: منطقه یک شهر شیراز) محمد رحیمی ١، سمیرا قیاسی ٢، سهراب امیریان تاریخ وصول: ١٣٩٦/٤/١٥، تاریخ تایید: ١٣٩٦/٨/٣٠ چکیده راهبرد رشد هوشمند از دیدگاههای اخیر برنامه ریزی شهری در راستای توسعه پایدارشهری است .
٢. در ادامه ، بایستی متناسب بودن شاخص ها برای تجزیه و تحلیل مولفه های اساسی مورد آزمون قرار گیرد که معمولا از روش ضریب KMO استفاده می شود که مقدار آن همواره بین صفر و یک در نوسان است و از رابطه زیر به دست می آید: مقادیر بزرگ KMO بر رضایت بخش بودن تحلیل عاملی دلالت می کند، آزمون بارتلت ١ نیز فرض یکه بودن ماتریس ضرایب همبستگی را آزمون می کند، به طوریکه اگر آزمون بارتلت معنادار نباشد (احتمال مربوطه بزرگتر از ٠/٥ باشد)، این امکان برای ماتریس همبستگی وجود دارد که ماتریس یکه باشد.
جدول (٧) نشان می دهد که در بین شاخص های رشد هوشمند شهری در معیار فشردگی و توسعه متراکم چهار عامل «تراکم خالص مسکونی » با بار عاملی ٠/٧٦٠، «نرخ دسترسی حمل ونقل عمومی یا پیاده به محل کار» با بار عاملی ٠/٨٢٠ و «استفاده از حمل ونقل عمومی یا پیاده برای دسترسی به مرکز شهر» با بار عاملی ٠/٧٩٠ به عنوان مهمترین عامل ها و در معیار دسترسی و حمل ونقل عامل «نرخ آپارتمان نشینی » با بار عاملی ٠/٨٢١ و عامل «سهولت دسترسی به حمل ونقل عمومی » با بار عاملی ٠/٥٧٠ و عامل «نرخ استفاده از حمل ونقل عمومی یا پیاده برای دسترسی به مرکز شهر» با بار عاملی ٠/٥٣٩ به عنوان مهم ترین عامل ها و در نهایت ، از معیار اختلاط کاربری عامل «درصد خانوار در واحد مسکونی » با بار عاملی ٠/٦٩٤، «نرخ دسترسی پیاده یا عمومی به امکانات تفریحی » با بار عاملی ٠/٦٢٤ و «سهولت دسترسی به حمل ونقل عمومی » با بار عاملی ٠/٧٧٢ به عنوان مهمترین عامل ها شناسایی شدند.