چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل روحیه کارآفرینی مدیران شرکتهای تعاونی روستایی استان گیلان بود. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و اعضای هیئت مدیره 170 شرکت تعاونی روستایی فعال استان گیلان تشکیل دادند (1020 = N). نمونه آماری مورد نیاز براساس جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران (2001)، حدود 173 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسش نامه بود که روایی صوری آن با نظر استادان و صاحب نظران و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (75/ 0) تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضرایب همبستگی و آزمونهای t و F)، با استفاده از نرمافزار رایانهای SPSS به کار رفت. نتایج نشان داد 53 درصد پاسخگویان از لحاظ روحیه کارآفرینی در سطح خوب و عالی قرار داشتند. همچنین ویژگیهای فردی و حرفه ای همچون جنسیت،تمایل به شرکت در دورههای آموزشی،سابقه کسب و کار و سابقه مدیریتی مدیران سبب ایجاد اختلاف معناداری در روحیه کارآفرینی آنان شده است.
The main purpose of this study was to analyze the entrepreneurial spirit of the cooperative managers of Guilan province. This research was designed as a descriptive study. Statistic population contained all managers and board members of 170 rural cooperatives in Guilan province (N=1020). The samples was determined according to the Table developed by Bartlett et al. (2001) which included 173 members that were selected by using multi-stage cluster sampling method. A self-made questionnaire was used. The validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts and the reliability was approved by calculating the Cronbach’s alpha which has been 0.75. Descriptive statistics (mean score، standard deviation and frequency counts) and inferential statistics (Analysis of Variance (ANOVA)، t-test and correlation coefficient) were used for analyzing data according to objectives by using SPSS software. Based on the research results، 53 percent of respondents had good and excellent entrepreneurial spirit. The result of F-test and t-test indicated personal characteristics such as gender، tendency to attend training courses، work experience and managing experience had a significant effect on entrepreneurial spirit.
خلاصه ماشینی:
پیشینۀتحقیق از آنجا که تا کنون تحقیقات زیادی در مورد بررسی روحیه کارآفرینی انجام نگرفته است ، در ادامه به برخی از مطالعات مرتبط اشاره می شود: پیش بین و همکاران (١٣٩٢) در مطالعه خود با هدف بررسی نقش عوامل محیطی مؤثردر شکل گیری ابعاد گرایش کارآفرینی در تعاونیهای دامپروری ایران نشان دادند که رقابت پذیری، استقلال ، ریسک پذیری، نوآوریگرایی و موفقیت طلبی ، به عنوان پنج بعد گرایش به کارآفرینی، تحت تأثیر وضعیت متغیرهای پیرامونی تعاونیها قرار دارند.
احمدپور داریانی و همکاران (١٣٩٠) درخصوص عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در شرکت های خدمات مشاوره ای فنی مهندسی کشاورزی استان زنجان نشان دادند که شش عامل آموزشی، حمایتی، ارتباطی، مدیریتی، مهارت کسب و کار و سیاست گذاری در توسعه کارآفرینی این شرکت ها نقش مهمی دارند.
علم بیگی و همکاران (١٣٨٨) نیز در پژوهش خود به بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر توسعه کارآفرینی در سازمان ترویج کشاورزی پرداختند.
قابلیت ها و انگیزه های فردی پاسخگویان در جهت کار آفرینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس رابطه ١، نمرات کمتر از ١/٥٥ برای نگرش ضعیف ، نمرات بین ١/٥٥تا ٢/٥٣ برای نگرش متوسط ، نمرات بین ٢/٥٣ تا ٣/٥١برای نگرش خوب و نمرات بالاتر از ٣/٥١ برای نگرش عالی در مورد قابلیت کارآفرینی در نظر گرفته شد که نتایج آن درجدول ٣آمده است .
رابطه بین ویژگیهای فردی و روحیه کارآفرینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه گیری و پیشنهادها در این پژوهش سعی شد تا قابلیت ها، انگیزه ها و روحیه کارآفرینی مدیران شرکت های تعاونی روستایی روستاهای استان گیلان و همچنین ویژگیهای فردی و حرفه ای مؤثر بر روحیۀ کارآفرینی این افراد بررسی و شناسایی گردد.
An Analysis of Rural Cooperatives Manager's Entrepreneurial Spirit in Guilan Province E.