چکیده:
این مطالعه به دنبال یافتن نمونه کاربردی از مدل سروکوال برای سنجش میزان رضایتمندی اعضا از کیفیت خدمات داخلی ارائه شده در شرکتهای تعاونی تولید روستایی است. جامعه آماری این پژوهش را اعضای شرکتهای تعاونی تولید روستایی فعال استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 3715 نفر تشکیل داده اند که از میان آنان 160 نفر به روش نمونه گیری کاملا تصادفی به عنوان نمونه آماری تعیین شدند. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته و پرسش نامهای جهت گردآوری دادهها تهیه شده است. به منظور بررسی روایی پرسش نامه از نظر استادان گروه توسعه روستایی دانشگاه صنعتی اصفهان و برای سنجش پایایی آن از پیش آزمون و ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد که میانگین این ضریب 96/0 به دست آمد. نتایج این پژوهش نشان داد مدل تطبیق یافته سروکوال ابزار مناسبی برای سنجش میزان رضایت مندی اعضا در شرکت های تعاونی تولید روستایی است. همچنین مطابق یافتهها، این شرکتها تنها در بعد «اطمینان خاطر» توانستهاند انتظارات اعضا را برآورده سازند و در سایر ابعاد ناموفق عمل کردهاند. علاوه بر این، نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد که تفاوت معنیداری بین سطح رضایتمندی افراد مورد مطالعه با ویژگیهای فردی مختلف از جمله سن، سطح تحصیلات و سابقه عضویت وجود دارد.
This study aimed at assessing the satisfaction level of rural production cooperative members regarding internal service qualityby using SERVQUAL model. The statistical population of this research included 3715 members of rural production cooperatives of ChaharMahal and Bakhtiari Province. The sample included 160 individuals who were selected by random sampling method. Survey method was used، and a questionnaire was used to gather data. Faculty members of Isfahan Industrial University at Department of Rural Development validated the instrument. A pilot test was implemented. Cronbach’s alpha coefficient was used to measure reliability (0.96). The results of this research revealed that the adjusted model of SERVQUAL was a suitable tool for measuring the members'' satisfaction of rural production cooperatives. Also، according to the results، these cooperatives had met the members'' expectations merely in confidence dimension respect، and regarding the other dimensions were unsuccessful. Moreover، the result of Kruskal-Wallis Test revealed that there was a significant difference between individual’s satisfaction level and their characteristics.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش نشان داد مدل تطبیق یافته سروکوال ابزار مناسبی برای سنجش میزان رضایت مندیاعضا در شرکت های تعاونی تولید روستایی است .
بر این اساس ، هدف کلی این پژوهش سنجش میزان رضایت اعضا از کیفیت خدمات داخلی در شرکت های تعاونی تولید روستایی استان چهارمحال و بختیاری است .
با توجه به اهمیت و مزایای مدل سروکوال ، در این پژوهش برای نخستین بار در کشور از شکل تطبیق یافته این مدل برای سنجش میزان رضایت اعضا از کیفیت خدمات داخلی ارائه شده در شرکت های تعاونی تولید روستایی استان چهارمحال و بختیاری استفاده شد.
بر این اساس ، چنان که گفته شد، این پژوهش به دنبال ارزیابی میزان رضایت اعضا ازکیفیت خدمات داخلی ارائه شده در شرکت های تعاونی تولید روستایی استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از مدل سروکوال میباشد.
مقایسه شرکت ها تعاونی تولید روستایی از نظر میزان رضایت مندی اعضا نوع شرکت ادراکات انتظارات شکاف کیفیت خدمات (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ: یافته های پژوهش چنان که نتایج آزمون کروسکال والیس نشان میدهد، اختلافی معنیدار بین میانگین رضایت مندی اعضای شرکت ها از عملکرد کلی شرکتشان در سطح اطمینان ٩٩ درصد وجود دارد؛ به عبارت دیگر، میزان رضایت مندی اعضای همه شرکت ها یکسان نیست .
بر این اساس ، مطالعه حاضر به دنبال یافتن نمونه کاربردی از مدل سروکوال برای سنجش میزان رضایت مندی اعضا از کیفیت خدمات داخلی در شرکت های تعاونی تولید روستایی و نیز تعیین میزان رضایت آن ها از این خدمات میباشد.