چکیده:
این پژوهش توصیفی- تحلیلی با هدف سنجش مولفه های زمینه ساز ایجاد تعاونی های تولید و توزیع محصولات کشاورزی (محصول زعفران) انجام گرفت. به این منظور، با استفاده روش آماری تحلیل مسیر تحت نرم افزار SPSS در قالب 6 مولفه اثرگذار(فردی، روان شناختی، آموزشی، محیطی، اجتماعی و اقتصادی) آثار مستقیم و غیرمستقیم این مولفه ها بر ایجاد تعاونی های تولید و توزیع کشاورزی دهستان حومه شهرستان گناباد بررسی شد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که کلیه متغیرهای مستقل به غیر از مولفه فردی، که تنها دارای ثاثیر مستقیم در ایجاد تعاونی های تولید و توزیع کشاورزی بود، باقی متغیرهای مستقل(روان شناختی، آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی) آثار مستقیم و غیرمستقیم و همچنین ضرایب همبستگی بالا با ایجاد تعاونی های تولید و توزیع محصول زعفران کشاورزی داشتند. در این بین، بیشترین آثار معنی دار مستقیم و غیرمستقیم مربوط به مولفه های اقتصادی (514/0 درصد) و کمترین این آثار مربوط به مولفه های محیطی (215/0 درصد) و مولفه های فردی (235/0 درصد) بود.
A descriptive-analytical method was used to implement this research. Statistical method applied included path analysis using SPSS package in analyzing 6 effective factors (personal، psychological، educational، environmental، social and economic). In addition it researchers investigated the direct and indirect effects of these factors on the Creation of Cooperative’s production and distribution of agricultural products in the Rural district of Gonabad Township. Findings indicated that all independent variables apart from the personal factors had direct effects on the Creation of Cooperative’s production and distribution of agricultural products. The rest of the independent variables (psychological، educational، environmental، social and economic) had both direct and indirect effects and also a high correlation coefficient with the Creation of agricultural cooperatives. Therefore، the most significant effects of direct and indirect was related to the economic factors(.514%) and the least significant indirect effects found on the Creation of Cooperative of production and distribution of Saffron production were related to the environmental factors(.215%) and personal factors(.235%).
خلاصه ماشینی:
به این منظور، با استفاده روش آماری تحلیل مسیر تحت نرمافزار SPSS در قالب ٦ مؤلفة اثرگذار(فردی، روانشناختی ، آموزشی ، محیطی ، اجتماعی و اقتصادی) آثار مستقیم و غیرمستقیم این مؤلفه ها بر ایجاد تعاونی های تولید و توزیع کشاورزی دهستان حومة شهرستان گناباد بررسی شد.
(Aref,2011) بررسی مسائل تعاونی های تولید کشـاورزی حـداقل از دو جهـت ضـرورت دارد: نخسـت اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ذیل اصل ٤٤، به تعاون به عنوان یکی از پایه هـای اقتصـادی کشور توجه ویژه نموده و به خصوص طی دو سال اخیر تلاش هـای زیـادی صـورت پذیرفتـه تـا لزوم توسعه این بخش و نقش محوری آن در استقرار عدالت اجتماعی به مـوازات رشـد اقتصـادی مورد توجه قرار گیرد و دوم اینکـه تعـاونی تولیـد کشـاورزی از جملـه کارآمـدترین و مـؤثرترین نظامهای بخش کشاورزی است که تعداد چشمگیری از بهره برداران در نقاط مختلف کشور درگیر مسائل آن هستند (حسینی و همکاران، ١٣٩٣).
در این باره می توان گفت که ارتقای عرصه های شناختی ، مهارتی و توانمندسازی روستاییان به واسطه وجود سرمایه گذاریهای دولتی لازم در ارتباط با مسائل آموزشی ، ترویجی و اطلاع رسانی و همچنین تقویت نهادهای متولی مربوطه همچون سازمان تعاون روستایی ، مدیریت ترویج جهاد و غیره در راستای آماده سازی عوامل و زمینه های مساعد جهت شکل گیری تعاونی های تولید می توانند از مؤلفه های کلیدی در جهت توسعه تعاونی های کشاورزی در دهستان حومه شهرستان گناباد باشند.