چکیده:
هدف تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و شاخص¬های مفهوم بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل داری به شیوه¬ای نوآورانه با ایجاد پیوستگی بین سه حوزه بازاریابی، کارآفرینی و هتل داری است. روش تحقیق از نوع کیفی اکتشافی است و برای جمع¬آوری داده¬ها، مصاحبه¬های عمیق نیمه¬ساختار¬یافته با 20 نفر از مدیران ارشد هتل¬های شهر تهران صورت گرفت؛تا از این طریق ابعاد و شاخص¬های بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل¬داری استخراج و ماهیت مفهوم آن کشف گردد. نتایج حاصل از مصاحبه¬ها نشان داد که ابعاد تشکیل¬دهندة بازاریابی کارآفرینانه هتل¬داری شامل 11 بعد «مدیریت ریسک»، «نوآوری¬گرایی»، «پیش¬نگری»، «مشتری¬گرایی»، «رقیب¬گرایی»، «فرصت¬گرایی»، «پیشگامی»، «شبکه¬سازی»، «به¬روز بودن»، «تامین و مشارکت» و «خلق ارزش» و 62 جزء یا شاخص می¬باشد. بررسی و مقایسه نقادانة این ابعاد، با ابعاد مطرح در کسب وکارهای تولیدی، خرده¬فروشی، صنایع غذایی، فناوری اطلاعات و غیره، نشان از این واقعیت دارد که ابعاد و شاخص های تشکیل دهندة مفهوم بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل-داری، متفاوت از کسب و کارهای غیر گردشگری و هتل داری است.
This paper tries to identify the dimensions and indicators of entrepreneurial marketing in the hotel industry by establishing a link between three areas of marketing، entrepreneurship and the hotel industry. The research method is a qualitative exploratory method. To gather data، semi-structured interviews were conducted with 20 senior hotel managers in Tehran to discover the dimensions and indicators of entrepreneurial marketing in the hotel industry. The results of the interviews showed that the dimensions of the entrepreneurial marketing comprised 62 indicators and eleven dimensions of “risk management،” “innovativeness،” “proactiveness،” “customer orientation،” “competitor orientation،” “opportunity orientation،” “pioneerism،” “networking،” “being updated،” “supply and participation” and “value creation.” The review and critique comparison of the result in manufacturing، retail، food and information technology industry indicated that the dimensions and indicators of the concept of entrepreneurial marketing in the hotel industry were different from non-tourism and hospitality businesses.