چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر تدوین استراتژی بازاریابی صنعت بانکداری جهت ورود به بازار بین الملل با رویکرد اقیانوس آبی بوده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی اکتشافی میباشد. در این تحقیق ابتدا با مرور ادبیات و پیشینه تحقیق در دو بخش داخلی و خارجی و مصاحبه با خبرگان شاخص های تحقیق در چهار بخش نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید شناسایی شدند و سپس پرسشنامه در بین نمونه آماری که شامل کارشناسان و خبرگان صنعت بانکداری کشور به تعداد 168 نفر بودند توزیع شد، با توجه به تایید شاخص ها با استفاده از ماتریس سوات ضرایب اهمیت مرتبط با فرصتها، تهدیدات، نقاط قوت و ضعف صنعت بانکداری کشور در بازار بین الملل تعیین شد که به تبع آن استراتژی ها در ماتریس کمی محاسبه و مهمترین آنها مشخص گردیدند. با توجه به نتایج، استراتژی توسعه محصول با 7.41 به عنوانمهمترین استراتژی شناخته شد که به واسطه آن به ایجاد استراتژی اقیانوس آبی و تعیین وضعیت استراتژیک مطلوب صنعت بانکداری کشور اقدام شد. بدین منظور با استفاده از مراحل اقیانوس آبی شامل به کار گیری نقشه وضعیت استراتژی، بوماستراتژی، شبکه چهاروجهی به تعیین نقشه وضعیت استراتژیک مطلوب صنعت بانکداری کشور پرداخته شد که نتایج نشانگر ارایه استراتژی توسعه محصول و ایجاد واحد تحقیق و توسعه، ایجاد پایگاه آنلاین ارایه خدمات، تخصصی کردن صنعت بانکداری کشور و دپارتمان ها و ایجاد واحد استراتژیک در صنعت بانکداری کشور می باشد.
خلاصه ماشینی:
عوامل ماتریس سوات(به تصویر صفحه رجوع شود ) تهدیدات 1 عدم وجود زیرساختهای تجارت بین الملل 2 مقررات دست و پا گیر 3 عدم توانایی جذب مشتریان 4 عدم تجربهی کافی حضور در بازار بین الملل 5 عدم وجود اتاق فکر در امر صادرات 6 سیاست های دولت 7 عدم رعایت استانداردها و اصول حسابداری 8 عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی 9 عدم حمایت مدیران ارشد فرصت ها 1 همکاری با بانک های معتبر 2 برداشته شدن تحریم ها 3 حمایت سرمایه ای دولت 4 تبلیغات بانک 5 میزان سهم بازار خارجی کشورهای همسایه نقاط قوت 1 نیروی انسانی آگاه به امور بانکداری بین الملل 2 ارتباطات كافي ميان سطوح مختلف مديريت 3 کم هزینه بودن تسهیلات اعطایی نسبت به سایر بانک های داخلی 4 توجه و پشتیبانی دولت به توسعه صادرات غیر نفتی نقاط ضعف 1 كمبود نيروي انساني 2 نداشتن استراتژی های بلندمدت مالی 3 کمبود تجربه در بازایابی خارجی 4 عدم مدیریت دانش در جهت سوددهی در سازمان 5 (به تصویر صفحه رجوع شود ) كمبود در آموزش کارکنان 6 وجود مشکلات سیاسی کشور و فضای امنیتی در اقتصاد 7 شعب فعال در بازار بین المل 8 تبلیغات ناکافی و غیر جذاب 9 عدم حمایت مدیران ارشد بدین منظور ماتریس سوات که با استفاده از نقاط ارزیابی عوامل داخلی (قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) شکل می گیرد در جدول 3 آورده شده است، این جدول با توجه به نتایج به دست آمده از ماتریس سوات و براساس نتایج حاصله از آن توسط نظرات کارشناسان ایجاد شده است.