چکیده:
هدف کلی از انجام این تحقیقء بررسی آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان نوجوان و نقش آموزش و پرورش در
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی میباشد. پژوهش حاضر با بکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی متون ۰
پژوهشهای پیشگیری از اعتیاه و همچنین اسناد و تحقیقات انجام شده در حوزه آسیبهای اجتماعی پرداخته است. از کلیه
منابع چاپی»اسنادی و الکترونیکی در دسترس برای جمع آوری اطلاعات. استفاده شده است. آموزش و پرورش مانند خانواده
بعنوان مهمترین عامل در دوران رشد تاثیر بسزایی در بیماریهای روحی و روانی مثل اضطراب و افسردگی در دوران ابتدایی و
گرایش بهاعتیاه نوجوانان وا داشته است. شرط سلامتی خانواده وجود روابط سالم و کار کرد صحبح این نهاد استء اما در قرن
اخیر پروز مشکلات فردی .اجتماعی و دیگر آسیبها و انحراقات از جمله اعتیاد ناشی از اختلال در کار کرد خانواده میدانند و
بنابراین برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به نوجوانان» آموزش و پرورش میتواند نقش بسیار موثری داشته باشد. تحقیق
حاضر نیز سعی در پر رنگ کردن نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی داشته است بنابراین این تحقیق
توانسته است که با نشان دادن تاثیر دست اندرکاران تعلیم و تربیت به طور اعم و اجتماع به طور اخص در حوزه تربیت و
اسیبهای اجتماعی انوجوانان» به خانوله ها و دست اند رکاران تعلیم و تربیت کشور جهت استفاده از این بافته هاء اطمیتان
خاطر بخشد.
خلاصه ماشینی:
شرط سلامتی خانواده وجود روابط سالم و کارکرد صحیح این نهاد است، اما در قرن اخیر بروز مشکلات فردی ،اجتماعی و دیگر آسیبها و انحرافات از جمله اعتیاد ناشی از اختلال در کارکرد خانواده میدانند و بنابراین برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به نوجوانان، آموزش و پرورش میتواند نقش بسیار موثری داشته باشد.
روش تحقیق در اینمقاله کیفی-توصیفی و جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای بوده است که پژوهشگر سعی نموده است تابامطالعه اسنادوسوابقپژوهشی پیشین وباروش اسنادیو فراتحلیل به بررسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان نوجوان بپردازد.
بیان دادهها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها -هر جامعه ای متناسب با شرایط خود، با آسیبهای اجتماعی روبرو است که عواملفرهنگیورشدو توسعه یافتگی در جوامع بر روی این آسیب ها نقش بسزایی دارند، شناخت عوامل وآسیبهامیتواند به ارائه راه حلهای منطقی کمک کند و مانع از بین رفتن نیروهای کارآمد و انرژی مثبت در بین نوجوانان کشو میشود و جامعه را در مسیر ترقی هدایت کند،انحراف و بزهکاری، نوعی عارضه و بیماری است که از آن تحت عنوان آسیب اجتماعی یاد میشود زیرا وقتی آثار و عوارض آسیب ها در جامعه رخ می نماید، مختصیکفردنبوده و عوارض آن حتی به یک جامعه نیز محدود نمیشود، بلکه بر اساس فرهنگهای مختلفواستحکامریشههای فرهنگی، اینعوارض متفاوت بوده و به سرعت با الگو سازی که از آن ها می شود، به صورت یک عارضه همه فراگیر در خواهد آمد .