چکیده:
نوشتار حاضر جستاری کوتاه در بررسی سبک شناسی حکایت «دانشمند» از بوستان سعدی است که در آن دورنمایی از هنرنماییهای پنهان و مزیّن به صنایع ادبی در لفافه تصاویر ساده و قابل فهم شعر نموده میشود، تا در حدودی ویژگی و زمینه مشترک لفظی و نحوه بیان و نیز نوع بینش و اندیشه سعدی در این اثر سترگ ادب پارسی بازنموده شود.هدف از نگارش این مقاله به جلوه درآوردن تابعیّت سعدی از شکل شعری با استفاده از آرایه ها و ترفندهای شایسته ادبی در کنار محتوای تعلیمی آن است که به زیباترین نحوی در لباسی از حکایتهای جذّاب درآمده تا خشکی پند و اندرز را از میان بردارد و با مخاطب همدل و همراه گردد.در این مقال پس از مقدمه و بررسی عناصر داستانی و جنبه های گوناگون سبک شناسی این حکایت در سه سطح ذیل میپردازیم:الف) بررسی سطح زبانی که شامل سه سطح آوایی(موسیقایی)،لغوی و نحوی است.ب) بررسی سطح ادبی که شامل سه سطح بیان،بدیع معنوی و معانی است.ج) بررسی سطح فکری که به بیان مهمترین حوزه های معنایی اندیشه شاعر و ارتباط آن با اصالت انسانی در راستای حضور دیدگاههای مذهبی است.
خلاصه ماشینی:
بررسی سبک شناسی حکایتی از بوستان سعدی 1 شبنم قدیری یگانه تاریخ دریافت مقاله :٨٨/٦/٥ تاریخ پذیرش قطعی :٨٨/٩/٢٣ چکیده : نوشتار حاضر جستاری کوتاه در بررسی سبک شناسی حکایت «دانشمند» از بوسـتان سعدی است که در آن دورنمایی از هنرنماییهای پنهان و مزین به صنایع ادبی در لفافـه تصاویر ساده و قابل فهم شعر نموده میشود، تا در حـدودی ویژگـی و زمینـه مـشترک لفظی و نحوه بیان و نیز نوع بینش و اندیشه سـعدی در ایـن اثـر سـترگ ادب پارسـی بازنموده شود.
ایجازحذف که با حذف قسمتی از کلام صورت میگیرد و در فهم مخاطـب اخـتلال ایجـاد نمیکند ،حدود هشت مورد در شعر آمده است ،که نمونه هایی از آن را در شعر بیان میکنیم : گشادند بر هم در فتنه باز / به لا(اقبـل کلامـک ) و نعـم (انـا اوافقـک ) کـرده گـردن دراز ) (بیت ١١) /تو گفتی (فقیهان )خروسان شاطر به جنگ (بودند که ) / فتادند درهم بـه منقـار و چنــگ (بیــت ١٢)/دلایــل قــوی بایــد (باشــد)و معنــوی / نــه (آنکــه )رگهــای گــردن بــه حجت (آوردن ) قوی (باشد) (بیت ١٧)/به دست و زبان منع کردش کـه دور(شـو) / منـه بـر سرم پای بند غرور/(بیت ٢٧)باقی موارد ایجازحذف را در ابیات «٣١-٢١-١٣-٥» آمده است .