چکیده:
یکی از مهمترین علل مطالعه انقلابها، پیبردن به عواملی است که باعث دگرگونی یا ماندگاری انقلاب میشود. ماندگاری انقلاب اسلامی، موضوعی است که رهبر انقلاب اسلامی بهخصوص در سالهای اخیر، روی آن، بسیار تأکیدداشتند تا گروههای مختلف، آن را تأمینکنند. در بیانات رهبر معظم انقلاب به این نکته اشارهشدهاست که باید انقلاب و ماندگاری آن، بهعنوان یک هدف و شاخص درنظرگرفتهشده، تأمینشود. در این مقاله سعیشدهاست تا چیستی مؤلفههای مانایی انقلاب اسلامی در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) بهعنوان پرسش اصلی پاسخدادهشود؛ این امر با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجامگرفتهاست. نتایج این پژوهش در قالب جدولهای یافتهها شامل مضامین پایهای و سازماندهنده جمعبندیشدهاست. در این پژوهش، چهار مضمون سازماندهنده اصلی یعنی «اسلام، رهبری، مردم و کارآمدی» با توجه به بیانات و اندیشههای مقام معظم رهبری بهدستآمدند؛ این چهار عنصر اصلی که ارکان نگهدارنده انقلاب اسلامی هستند، مؤلفههایی جزئیتر نیز دارند که در قالب مضامین پایهای مطرح شدهاند؛ درنهایت تلاششد تا الگویی از عوامل ماندگاری انقلاب که رهبرمعظم انقلاب، آنها را بیانکردهاند، ارائهشود. مؤلفههای گردآوریشده در این پژوهش، عناصری هستند که در طول سالیان، مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) مطرحفرمودهاند و لزوم توجه، حفظ و تداوم این مؤلفهها برای حفظ انقلاب اسلامی و رشد آن ضروری است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش ، چهار مضمون سازمان دهنده اصلی یعنی «اسلام ، رهبری ، مـردم و کارآمدی » با توجه به بیانات و اندیشه های مقام معظم رهبری به دست آمدند؛ این چهار عنصر اصلی که ارکان نگهدارنده انقلاب اسلامی هستند، مؤلفه هایی جزئی تر نیز دارند کـه در قالـب مـضامین پایـه ای مطرح شده اند؛ درنهایت تلاش شد تا الگویی از عوامل ماندگاری انقلاب که رهبرمعظم انقلاب ، آنها را بیان کرده اند، ارائه شود.
٢-١- مضمون سازمان دهنده «رهبری » رهبـری انقـلاب کـه امـام خمینـی (ره ) آغـازگر آن بودنـد و پـس از ایـشان ، آیـت الله خامنـه ای (مدظله العالی ) این مهم را برعهده دارند، یکی از ارکان پراهمیت در جریان ماندگاری انقلاب اسلامی و حفظ آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی است ؛ امام خمینـی (ره ) بـا شخـصیتی کاریزماتیـک و جذبه علمی و عرفانی ، جوانان بسیاری از اقشار اجتماع ایـران را بـه گـرد خـود درآورده بـود؛ ایـشان علاوه بر وجه رهبری یک حرکت سیاسی ، مرجـع تقلیـد مـردم در امـور دینـی نیـز بودنـد و اعتبـاری مضاعف از این حیث نزد مردم داشتند (جمعی از نویسندگان ، ١٣٨٥: ٢٤).