Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه بشری، حکمت الهی و فلسفه اسلامی

مترجم:

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، دین، عقل، اندیشه، یونان، حکمت، یونان باستان، منطق، حضرت آدم ( ع )، الهیات فلسفی

خلاصه ماشینی:

"حتی اگر فلسفه کاملا بر عقل تنها تکیه نکند و بتوان تجربه را نیز همچون تأمل عقلی, راهی برای کشف حقیقت فلسفی دانست, بازهم فیلسوفان تلاش نمی کنند که نظریات خود را به شیوه هایی مطرح کنند که به منظور تأیید یا تکذیب تجربی در نظر گرفته شده اند. اما در مورد کسانی که از منظر دینی به تکذیب فلسفه حضرت آدم می پردازند, باید بگوییم اگر آنها حتی بعد از همه توضیحاتی که درباره منظور خویش از این نسبت دادیم, و بعد از آن که فهمیدند که ما نمی خواهیم ادعا کنیم که به دیدگاه نخستین پیامبر(ع) در باب تعدادی از مسائل فلسفی بحث انگیز پی برده ایم, و نیز نمی خواهیم حتی نسبت به این نتیجه که آن حضرت دیدگاههای فلسفی ای درباره موضوعات فلسفی خاص داشته است, ادعایی قطعی بکنیم, اگر بعد از همه اینها باز هم در مخالفت خود پافشاری کنند, دراین صورت ما این سوءظن را خواهیم داشت که مخالفت آنها ناشی از میل به مصون [و دور نگه] داشتن دین از تحقیق عقلی است. و سرانجام, مشکل مرزبندی حوزه های مختلف مطرح است: نقطه پایان یک بازی زبانی و آغاز بازی زبانی دیگر کجاست؟ اگر دین مانند علم, شکلی از حیات است در مورد سنتهای دیگر چه می توان گفت؟ آیا آنها همانند نظریه های علمی رقیب هستند؟ دلیل خوبی وجود دارد که بگوییم این گونه نیست; آیین (بودایی) و (یهودیت) به قدری متفاوتند که هیچ معنا ندارد که گفته شود آنها تلاشهایی رقیب یکدیگر, برای توصیف یک واقعیت هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.