چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین خودتنظیمی تحصیلی و انگیزه ی پیشرفت با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش – آموزان پایه ی اول متوسطه مدارس دولتی منطقه ی 2 شهر قزوین بود که در سال تحصیلی 79 79 مشغول به - تحصیل بودند.دلیل انتخاب دانش اموزان سال اول متوسطه بالا بودن افت تحصیلی دراین پایه است.بعلاوه این پایه تحصیلی ازنظر نظام آموزشی و خانواده ها از حساسیت خاصی برخوردار است.برای انتخاب نمونه ابتدااز میان مدارس دولتی دخترانه منطقه 2در مقطع اول متوسطه سه مدرسه بصورت دردسترس انتخاب شدند وازمیان دانش اموزان سه nمدرسه درمقطع اول متوسطه که حدود 920 نفر بودند 590 نفر بصورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو و خودتنظیمی ریان و کانل و انگیزه پیشرفت هرمنس استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که فرسودگی تحصیلی دانش آموزان از روی راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی و انگیزه پیشرفت پیش بینی پذیر است. هم چنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ابعاد خودتنظیمی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی و هم چنین بین انگیزه پیشرفت با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معنی دار وجود دارد و بین خودتنظیمی تحصیلی و انگیزه پیشرفت رابطه مثبت و معنی دار
وجود دارد. این نتایج نشان دهنده این است که کنترل فرسودگی تحصیلی دانش آموزان می تواند موجب بهبود و افزایش انگیزه و راهبردهای خودتنظیمی دانش آموزان گردد. لذا در همین راستا پیشنهاد می گردد مدیران آموزشی مدارس در برنامه ریزی های آموزشی به آموزش راهبردهای خودتنظیمی و ایجاد انگیزه وعلاقه به تحصیل جهت کاهش فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان توجه نمایند.
خلاصه ماشینی:
تحليل داده ها با استفاده از رگرسيون چندگانه نشان داد که فرسودگي تحصيلي دانش آموزان از روي راهبردهاي خودتنظيمي تحصيلي و انگيزه پيشرفت پيش بيني پذير است .
با عنايت به آنچه گفته شد هدف اين پژوهش بررسي رابطه خودتنظيمي تحصيلي و انگيزه پيشرفت با فرسودگي تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه مدارس دولتي منطقه دو شهر قزوين مي باشد.
جدول ٤- نتايج ضرايب همبستگي براي رابطه خودتنظيمي تحصيلي و انگيزه پيشرفت در دانش آموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) همانگونه که جدول ٤ نشان مي دهد ضريب همبستگي محاسبه شده برابر با ٦٦٢/.
جدول ٥- نتايج ضرايب همبستگي براي رابطه خودتنظيمي تحصيلي و فرسودگي تحصيلي در دانش آموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٥ نشان مي دهد که ضريب همبستگي محاسبه شده برابر با ٧١٩.
جدول ٦- نتايج ضرايب همبستگي براي رابطه انگيزه پيشرفت و فرسودگي تحصيلي در دانش آموزان (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٦ نشان مي دهد که ضريب همبستگي محاسبه شده برابر با ٥٥٧/-٠ = r مي باشد و در سطح معناداري (٠٠٠١≥P معني دار است (٠٠١≥P ، ٠/٥٥٧-= r) است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل (١)تحليل مسير پيش بيني فرسودگي تحصيلي توسط مولفه هاي متغير خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان با توجه به اينکه براي دو مولفه ي خود نظم دهي دروني وبيروني نمرات جداکانه اي ارائه شده ، با استفاده از رگرسيون گام به گام مي توان ميزان تبيين هر يک از خرده مولفه ها را به تفکيک محاسبه کرد .