چکیده:
در این تحقیق به ارزیابی مدل تاثیر یادگیری سازمانی بر رقابتپذیری با توجه به نقش نوآوری در مخابرات منطقه یزد پرداخته شده است، روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 360 نفر از کارکنان مخابرات منطقه یزد در بر میگیرد. قلمرو زمانی تحقیق در سالهای 97-1396میباشد. حجم نمونه با بهرهمندی از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران، 140 نفر به دست آمد. دادهها به کمک پرسشنامه گردآوری شدند که روایی و پایایی آن به تایید رسید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزئی در نرمافزار آماری Smart – PLS استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که یادگیری سازمانی بر نوآوری کارکنان و فرایند نوآوری و نیز نوآوری کارکنان بر فرآیند نوآوری تاثیر مثبت و معناداری (مستقیم) داشته و همچنین فرایند نوآوری با در نظر گرفتن اثر متغیر مداخلهگر اثربخشی استراتژی نوآوری بر رقابتپذیری اثر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش بر آن است تا نقش متغير يادگيري سازماني را بر رقابت پذيري سازمان مشخص نمايد که در اين بين نيز از تأثير متغيرهاي مربوط به نوآوري (متغيرهاي واسطه اي نوآوري کارکنان و فرايند نوآوري و متغير مداخله گر استراتژي نوآوري ) بر شدت رابطه فوق استفاده شده است .
بنابراين اين پژوهش بر آن است تا نقش متغير يادگيري سازماني را بر رقابت پذيري سازمان مشخص نمايد که در اين بين نيز از تأثير متغيرهاي مربوط به نوآوري (متغيرهاي واسطه اي نوآوري کارکنان و فرايند نوآوري و متغير مداخله گر استراتژي نوآوري ) بر شدت رابطه فوق استفاده شده که ميتوان مدل مفهمي شکل ١ را ارائه نمود و آن را مورد بررسي قرار داد.
با توجه به جدول ١١ مقدار قدر مطلق آماره T برابر ١٩/٣٩٤ و بزرگتر از ١/٩٦ است پس فرض فرض صفر رد مي شود يعني در سطح اطمينان ٩٥% يادگيري سازماني بر روي نوآوري کارکنان تأثير معناداري دارد.
با توجه به جدول ١١ مقدار قدر مطلق آماره T برابر ١/٤٠٦ و کوچکتر از ١/٩٦ است پس فرض فرض صفر تأييد مي شود يعني در سطح اطمينان ٩٥% اثربخشي استراتژي نوآوري بر رابطه نوآوري کارکنان بر روي رقابت پذيري تأثير معناداري ندارد.
با توجه به جدول ١١ مقدار قدر مطلق آماره T برابر ٢/٢٣١ و بزرگتر از ١/٩٦ است پس فرض فرض صفر رد مي شود يعني در سطح اطمينان ٩٥% اثربخشي استراتژي نوآوري بر رابطه فرايند نوآوري بر روي رقابت پذيري تأثير معناداري دارد.