چکیده:
مدیریت زنجیره تأمین در صنعت سیمان بهعنوان عاملی کلیدی برای دستیابی به اهدافی مانند ایجاد مزیتهایرقابتی، بهبود کیفیت محصول و افزایش سودآوری قلمداد میگردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین موقعیترقابتی زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان و تحلیل اهمیت عملکرد الزامات راهبردی مرتبط با آن )نقاط: -- قوت، ضعف، فرصت و تهدید( انجام گرفت. روش پژوهش پیمایشی توصیفی بوده و نمونه آماری شامل 11شرکت فعال در این صنعت میباشد. ابتدا با توجه به پیشینه پژوهش و فن دلفی الزامات راهبردی زنجیره تأمینلارج در صنعت سیمان شناسایی گردیدند. سپس، اهمیت هرکدام از الزامات راهبردی، با استفاده از تکنیکسوارا تعیین گردید. در مرحله بعد، نتایج ماتریس تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی نشان داد جهتدستیابی به موقعیت رقابتی مناسب زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان میبایستی راهبرد تهاجمی اتخاذ گردد.در مرحله نهایی، مدل تحلیل اهمیت عملکرد نشان داد که بهجز فرصتهای صادراتی در منطقه و فرهنگ –همکاری در زنجیره تأمین که در ناحیه اول قرار داشتهاند، سایر الزامات راهبردی مرتبط با راهبرد تهاجمی درزنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان در ناحیه دوم یعنی تداوم وضعیت موجود قرار داردند. در پایانپیشنهادهایی برای تداوم و بهبود عملکرد زنجیره تأمین لارج در این صنعت ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
موقعیت رقابتی زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان و تحلیل اهمیت- عملکرد الزامات راهبردی مرتبط با آن غلامرضا جمالی<FootNote No="60" Text="استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر(نویسنده مسئول)gjamali@gu.
پژوهش حاضر با هدف تعیین موقعیت رقابتی زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان و تحلیل اهمیت- عملکرد الزامات راهبردی مرتبط با آن (نقاط: قوت، ضعف، فرصت و تهدید) انجام گرفت.
در این راستا، رویکرد مدیریت زنجیره تأمین لارج<FootNote No="66" Text="Lean, Agile, Resilient, Green (LARG)"/> با یکپارچه نمودن چهار رویکرد ناب چابک، تابآور و سبز تلاش مینماید از مزایای تک تک آنها در یک مجموعهی واحد استفاده نماید.
بر این اساس در پژوهش حاضر تعیین موقعیت رقابتی زنجیره تأمین لارج و تحلیل اهمیت- عملکرد الزامات راهبردی مرتبط با آن در صنعت سیمان که یکی از عمدهترین صنایع تولیدی مادر در کشور محسوب میشود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به تصویر صفحه مراجعه شودشکل1: ماتریس اهمیت - عملکرد نتایج پژوهش با مرور پیشینه پژوهش، مصاحبه و فن دلفی الزامات راهبردی (نقاط: قوت، ضعف، فرصت و تهدید) مرتبط با زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان شناسایی شدند و سپس همانگونه که در جدول شماره 3 مشاهده میگردد اهمیت (وزن) هر یک، که در دو دسته عوامل داخلی(قوت و ضعف) و عوامل خارجی(فرصت و تهدید) تقسیم شدهاند، با استفاده از تکنیک سوارا محاسبه گردید.
نتیجهگیری و پیشنهادها پژوهش حاضر با هدف تعیین موقعیت رقابتی مناسب زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان کشور و تحلیل اهمیت- عملکرد الزامات راهبردی (نقاط: قوت، ضعف، فرصت و تهدید) مرتبط با آن انجام گرفت.