چکیده:
کودکان با کم توانی ذهنی مشکلات عدیده ای در زندگی روزمره و مسائل آموزشی تجربه می کنند که یکی از این مشکلات تاثیرگذار در زمینه ادراک بینایی می باشد بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات دید ورزشی بر ادراک بینایی کودکان کم توان ذهنی شهر اصفهان می باشد. از بین دانش آموز کم توان ذهنی آموزش پذیر 7 تا 11 سال 30 کودک بعنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند که شامل دو گروه کنترل و تجربی بودند جهت انتخاب نمونه ها قبل از شروع تمرین از کودکان کم توان ذهنی تست هوش وکسلر گرفته شد و کودکان آموزش پذیر وارد مطالعه شدند همچنین قبل از شروع تمرین، پیش آزمون ادراک بینایی TVPS-II از نمونه ها بعمل آمد و بعد از آن گروه تجربی تمرین خود را که شامل 8 هفته و هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه بود انجام دادند. در آخرین مرحله، پس آزمون ادراک بینایی TVPS-II گرفته شد. براساس نتایج تحلیل مانکووا (با کنترل نمره های پیش آزمون) تمرین دید ورزشی در مرحله پس آزمون بر میانگین تمامی مولفه های ادراک بینایی به جز مولفه آزمون ثبات شکل اثر داشت (05/ 0>P). همچنین نتایج نشان داد، تمرین های دید ورزشی می تواند باعث بهبود ادراک بینایی کودکان کم توان ذهنی شود بنابراین پیشنهاد می شود جهت درمان و توانبخشی اختصاصی این کودکان از تمرین های دید ورزشی نیز در فرایند بهبودی استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
از بين دانش آموزان كم توان ذهني آموزش پذير 7 تا 11 سال، 30 كودك بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفي در دو گروه 15 نفري كنترل و تجربي قرار گرفتند.
براساس نتايج تحليل مانكووا (با كنترل نمرههاي پيشآزمون) تمرين ديد ورزشي در مرحلة پسآزمون بر ميانگين تمامي مؤلفه هاي ادراك بينايي بهجز مؤلفة آزمون ثبات شكل اثر داشت (05/0 واژههاي كليدي ادراك بينايي، آموزش پذير، تمرينات ديد ورزشي، كم توان ذهني، كودكان.
سيمين قلم و علي بخشي (1390) پژوهشي با هدف مقايسة مهارت هاي ادراك بينايي وابسته به حركت در كودكان كم توان ذهني آموزش پذير با و بدون اختلال هماهنگي رشدي انجام دادند.
ازاين رو ميتوان گفت كه ممكن است تمرينات ديد ورزشي از طريق فعال سازي نيمكرة راست و چپ سبب هماهنگي حركتي ظريف دست و چشم شود كه از جمله مهارت هاي مهم در انجام تكاليف مربوط به مهارت هاي ادراك بينايي چون دنبال كردن صحيح خطوط (مؤلفة توالي ديداري) ميشود (22) كه ميتوان دليل بهبود توالي ديداري در دانشآموزان كم توان ذهني آموزش پذير را همين امر دانست.
نتايج نشان داد كهروش مداخله اي شن بازي قادر است رشد ادراك حركتي-بينايي كودكان ناتوان ذهني آموزش پذير را افزايش دهد (28).
The Investigation of Motor- free Visual Perception Skills in Educable Children with Developmental Coordination Disorder in Tehran.
The effect of therapeutic vision on visual information processing disorders in 6 to 9 year old mental retard children [MSc].
The effective of sand play therapy on visuo-motor perception development in children with educable mental retardation in Isfahan city, Iran.