چکیده:
زمینه و هدف: کودکان با نیازهای ویژه از جمله افرادی هستند که بنا بر ویژگیهای جسمی و روانی خاص خود، نیازمند دریافت آموزشها، تسهیلات و حمایتهای خاص میباشند. هدف این مطالعه تحلیل اخلاقی ـ حقوقی قوانین ایران از منظر جایگاه اصل برابری در حقوق کودکان با نیازهای ویژه است.
مواد و روشها: در این مطالعه تحلیلی ابتدا قوانین مرتبط به حقوق کودکان استثنایی در ایران به صورت هدفمند جستجو شده و پس از بررسی و تحلیل اخلاقی و حقوقی این قوانین، شکافهای قانونی مشخص گردید.
یافتهها: اگرچه در قوانین ایران به طور خاص به کودکان دارای نیازهای ویژه و حقوق آنها اشاره نشده است، با این حال، با جستجو در قوانین مختلف، میتوان نمونههایی از توجه قانونگذار به این کودکان را ملاحظه کرد که ذیل دو عنوان برابری از حیث حقوق اجتماعی و حقوق کیفری قابل تبیین است. در خصوص برابری از حیث حقوق اجتماعی، تمرکز بر جنبه ایجابی و فراهمآوردن امکاناتی به منظور پرورش استعدادها و قابلیتهای این کودکان است. در خصوص برابری از حیث عدالت کیفری نیز هدف قانونگذار حمایت از کودکان استثنایی در برابر بزهدیدگی و سوء استفاده است.
نتیجهگیری: علیرغم وجود سیاستهایی برای اعمال برابری و عدم تبعیض در زمینه حقوق کودکان با نیازهای ویژه در قوانین ایران، شکافهای متعددی در این خصوص وجود دارد. اتخاذ سیاستهایی نظیر بازتعریف مفهوم کودکان با نیازهای ویژه، گنجاندن مقررات صریح و معین برای حفاظت از حقوق این کودکان، ذیل قوانین مربوط به کودکان و تدوین سیاستهای افتراقی در فرآیند رسیدگی کیفری به جرائم ارتکابی علیه این کودکان توسط قانونگذار توصیه میگردد.
Background and Aim: The particular physical, mental and psychological characteristics of children with
special needs requires certain education, facilities and support. This study aimed to the ethico-legal analysis
of the Iran, s law and regulations owing to equality principle in children with special needs.
Materials and Methods: In this analytical study, firstly, Iranian laws related to the rights of children with
special needs were proposfully searched. After the ethico-legal analyzing the law and regulations, legal
challenges and pittfalles were identified.
Findings: Although the laws of Iran, do not explicitly refer to children with special needs and their rights,
however some examples of legislator attention to these children are seen, which can be explained under the
two subtitles of equality in terms of social rights and criminal law. Regarding equality in terms of social
rights, the positive aspect and providing facilities for fostering of the talents and capabilities of the children
with special needs. In the area of criminal justice, the legislative objective is to protect these children against
crime and abuse.
Conclusion: Despite the existence of some policies for equality and non-discrimination in the area of the
rights of children with special needs in Iran's laws, there are many gaps in this regard. It is recommended that
legislators to adopt some policies such as the redefinition of the concept of children with special needs and
inclusion of the certain and explicit laws and regulations for them and also formulation of differential
policies in the criminal investigation process for crimes against these children.