چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور سنجش روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه صحهگذاری ورزشکاران مشهور بر محصولات ورزشی از دیدگاه مشتریان انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان زن و مرد فروشگاههای ورزشی شهر شیراز بودند که قصد خرید پوشاک ورزشی مجید ( ) را داشتند که توسط علی کریمی صحهگذاری شده بود. با توجه به نامعین بودن حجم جامعه از طریق فرمول حجم جامعه نامعین کوکران، حجم نمونه تعیین گردید (185=N). ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استین و ژانگ (2005) بود که در بین نمونههای پژوهش بهصورت هدفمند توزیع گردید. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، اکتشافی و تحلیل مولفههای اصلی بررسی شدند. نتایج نشان داد پرسشنامه مذکور پس از حذف پنج سوال از طریق تحلیل اکتشافی و دو سوال از طریق تحلیل عاملی تاییدی از پنج مولفه و سی گویه تشکیل شده که 812/55 درصد واریانس صحهگذاری ورزشکاران را تبیین میکند. همچنین بررسی پارامترهای تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل پرسشنامه صحهگذاری با پنج عامل و شاخصهای مناسب برازش تایید شد. دیگر نتایج نشان داد که بین مولفههای توان ستاره بودن، منبع جذابیت، صداقت حرفهای، شخصیت دوستداشتنی و تیپ شخصیتی ورزشکار با مفهوم صحهگذاری ارتباط معناداری وجود داشته که حاکی از وجود یک ساختار عاملی و روایی سازه مناسب میباشد.
خلاصه ماشینی:
ديگر نتايج نشان ميدهد که ميان مؤلفه هاي توان ستاره بودن ، منبع جذابيت ، صداقت حرفه اي، شخصيت دوست داشتني و تيپ شخصيتي ورزشکار با مفهوم صحه گذاري رابطۀ معناداري دارد که حاکي از يک ساختار عاملي و روايي سازه مناسب است .
دنياپرسـتي و ماديگرا بودن ) بار ديگر از تحليل عاملي تأييدي مرتبه دوم با هدف به دست آوردن مدلي بهتر و همچنين رابطۀ ميان ٥ عامل کلي پژوهش (مشاهده شده ) با مفهوم پژوهش (صحه گذاري) استفاده شد که شاخص هاي برازش آن نيز همگي در حد مناسب و مطلوبي گزارش شــده بود.
به طوري که در اين پژوهش نيز مدل ابزار صحه گذاري ورزشکاران با شاخص هاي برازش مناسب تأييد شده است .
Terry, Lane & Fogarty 6.
Sports celebrity endorsements in retail products advertising.
Determinants of attitude toward celebrity- endorsed advertisements: A conceptual model.
An exploratory study on the use of sports celebrities in advertising: a content analysis.
The equity effect of product endorsement by celebrities: A conceptual framework from a co-branding perspective.
A hybrid dynamic forecast model for analyzing celebrity endorsement effects on consumer attitudes.
Athlete endorsement in the international sports industry: A case study of David Beckham.
Celebrity Entrepreneur Endorsement and Advertising Effectiveness.
International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 6(4), 242.
International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 6(4), 242.
International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 6(4), 242.