چکیده:
اشغال مسجدالحرام به دست جهیمان العتیبی و یارانش از نقاط عطف تاریخ سلفیت
در دروان معاصر است. تحلیلهای مختلفی درباره تاثیر قیام حهیمان و افکار او بر
سلفیت موجود، در دهههای بعدی وجود دارد. این مقاله، پژوهشی توصیفی تحلیلی
است» تا بر اساس منابع موجود ثابت کند که سلفیت امروز و بهطور خاص القاصده،
متاثر از قیام و افکار جهیمان است؛ سپس با توجه به اختلاف ماموریت و اهداف و
عرصه فعالیت القاعده و سلفیت معاصر با حرکت جهیمان (که محدود به عربستان
بود)، علت اثرگذاری این قیام بر دیگر جریانهای سلفی و جهات این تاثیرگذاری
مشخص شود و شخصیتهای کلیدی در انتقال این میراث شناسایی گردند.
خلاصه ماشینی:
کتاب ایام مع جهیمان نوشته &quot;ناصر الحزیمی&quot;<FootNote No="49" Text=" ناصر الحزیمی سالها ملازم جهیمان بود تا اینکه چند ماه قبل از حادثه اشغال حرم از او فاصله گرفت.
"/> حادثه اشغال مسجدالحرام نقطه عطفی در میان جریانهای سلفی بود و تاثیرات چشمگیری بر جریانهای سلفی پس از خود داشت و آنها را بیشتر به سمت جهادی شدن و اقدامات خشن پیش برد؛ تا جایی که حکومت نیز به نوعی مجبور به همراهی با این جریان و منحرف کردن آن به کشورهای دیگر شد.
"/> تروفیموف، معتقد است که، قیام مکه نقطه عطفی در تاریخ اسلام رادیکال و آغاز چیزی بود که به حادثه یازده سپتامبر منجر شد؛<FootNote No="54" Text=" Trofimov، Yaroslav، »the siege of mecca ، « randomhouse: https://www.
"/> مقدسی در کتاب کواشف به نقل و نقد کلمات جزائری<FootNote No="74" Text=" «شیخ ابوبکر الجزائری از اعضای جماعت سلفی محتسبه بود که از سوی بنباز به عنوان مسئول بیت اخوان در مدینه انتخاب شده بود و جماعت تحت اشراف او بود؛ تا اینکه پس از مدتی بین او و جهیمان اختلاف پیش آمد که منجربه انشقاق و شکلاف در جماعت شد؛ عده اندکی با جزائری ماندند و اکثر گروه که جوانان بودند بهسوی جهیمان رفتند و از این پس او رهبر مطلق جماعت شد»؛ (نقیدان، منصور، السلفیون اهل الحدیث، ص66).
"/> درباره علت بازداشت آنها گفته شده که محروس، مجذوب جهیمان شد و به گروه جهیمان پیوست و به کمک او، شورشیها موفق شدند با کامیونهای متعلق به شرکت بنلادن سلاح وارد حرم کنند؛<FootNote No="100" Text="Walker، Lee Jay، From siege of Mecca to pro-Islamic polices in Bosnia ،at: http://serbianna.