چکیده:
ارزیابی کلاس درس میتواند انگیزه و پیشرفت فراگیران را تحت تاثیر قرار دهد. امروزه، حوزه ارزیابی کلاسی با چالشهای مختلفی مواجه است که یکی از راههای مواجهه با این چالشها بهبود ادراک دانشجویان از نظام ارزیابی کلاسی است. هدف این پژوهش بررسی ادراک دانشجویان کشاورزی از محیط ارزیابی کلاسی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان بود. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری کشور به تعداد 87820 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و نمونهگیری تصادفی با انتساب متناسب تعداد384 نفر از دانشجویان دانشکدههای کشاورزی منتخب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی ظاهری و محتوایی آن را پانلی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تایید کردند. برای سنجش پایایی ابزار تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای قسمتهای مختلف بین 75/0 تا 82/0 بود. بر اساس نتایج پژوهش، بین ادراک دانشجویان از ساختار ارزیابی کلاسی تبحرمحور و یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج تحلیل مسیر، ادراک دانشجویان از ساختار ارزیابی کلاسی عملکردمحور بیشترین اثر علّی منفی را بر پیشرفت تحصیلی دارد. پیشنهاد میشود مسئولان آموزشی یکی از برنامههای اساسی خود را تغییر ساختار ارزیابی کلاسی از شیوه عملکردگرا به سمت تبحرمحوری قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتايج پژوهش ، بين ادراک دانشجويان از ساختار ارزيابي کلاسي تبحرمحور و يادگيري خودراهبر رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
از اين رو، در اين پژوهش ادراک دانشجويان کشاورزي از محيط ارزيابي کلاسي و ارتباط آن با يادگيري خودراهبر فراگيران و پيشرفت تحصيلي آنان بررسي شد.
در پژوهش لوبرز و همکاران با عنوان "تأثير روابط با همسالان در پيشرفت تحصيلي در دبيرستان " اين نتيجه حاصل شد که اگر نظام ارزيابي حاکم بر کلاس درس به گونه اي باشد که جوي عاطفي و با روابط اجتماعي بالا ايجاد کند، فراگيران پيشرفت تحصيلي بيشتري خواهند داشت Lubbers, Van Der) (٢٠٠٦ ,Kuyper &Werf, Snijders, Creemers .
جعفري ثاني ، محمدزاده قصر، گراوند و حسيني (٢٠١٣ ,Hosseini &Jafari Sani, Mohamadzadeh Ghasr, Garavand ) در تحقيقي با عنوان "رابطه ارزيابي کلاسي ادراک شده تبحرمحور و عملکردمحور با يادگيري خودراهبر" در دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به اين نتيجه دست يافتند که بين ساختار ارزيابي کلاسي تبحرمحور و ساختار ارزيابي کلاسي عملکردمحور رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
با توجه به مطالب بيان شده ، ارتباط بين محيط ارزيابي کلاسي ، يادگيري خودراهبر و پيشرفت تحصيلي فراگيران در قالب چارچوب مفهومي شکل ١ است .
نتايج تحليل مسير نشان داد که ساختار ارزيابي کلاسي تبحرمحور بر يادگيري خودراهبر تأثير مثبت و مستقيم دارد.
همچنين نتايج گوياي آن بود که ادراک فراگيران از ساختار ارزيابي کلاسي عملکردمحور تأثير مستقيم و منفي بر پيشرفت تحصيلي دارد.
اين يافته با نتايج برخي از پژوهشها ,Ajami &Gordanshekan, Yarmohammadian ;٢٠١١ ,Sadjadian &Nadi ) (٢٠١٣ ,Maktabi &Behrouzi, Shogabi, Mehrabizadeh Honarmand ;٢٠١٠ همسو است .