چکیده:
در ادبیات معاصر درباره در ـ جهان بودن یا در ـ ذهن بودن ماهیت ازمنظر صدرا اختلاف نظر وجود دارد. در این نوشتار قصد داریم که دلایلی اقامه کنیم مبنیبر اینکه ازمنظر صدرا ماهیت امری در ـ جهان است. برای این منظور، استدلال خواهد شد که برخی از تعابیر کلیدی صدرا درباره ماهیت (انتزاعی بودن ماهیت و صادق بودن ماهیت بر وجود)، در حضور نظر خاص صدرا درباب انتزاع و صدق نتیجه میدهند که ماهیت در ـ جهان است، گرچه ماهیت فقط بالعرض موجود باشد. با این نتیجه، مسئله دیگری مطرح خواهد شد: چه تفاوتی بین موجودیت بالذات وجود و موجودیت بالعرض ماهیت است؛ اگر هر دو در ـ جهان بودن را درپی دارند، پیشنهاد میشود که موجودیت بالذات و موجودیت بالعرض و در ـ جهان بودن را میتوان در نسبت با منشا اثر بودن و استقلال از اذهان توضیح داد. شواهد متنیای از صدرا ارائه خواهد شد که تعابیر صدرا دور از این پیشنهاد نیست.
There is a controversy in the contemporary literature on Mullasadra’s view on the reality of quiddity; is quiddity in-the-World or just in-the-Mind? This paper aims to argue that from Mullasadra’s viewpoint, it is in-the-World. For this end, I will argue that some of Mullasadra's expressions concerning quiddity (namely, quiddity’s being an abstract entity and its being true of existence) when attached to his theses about abstraction and truth, entails that quiddity is in-the-World; though it exists just secondarily. If these arguments turn out to be sound, a question arises: what is the difference between existence’s being primarily existent and quiddity’s being secondarily so? In order to answer this question, I will propose that one can understand and explain primary and secondary existence and being in-the-World by means of effectiveness and mind-independence. I will give some textual evidence which show that this proposal is not far from Mullasadra’s own viewpoint.