چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان گروهی فعال سازی رفتاری بر کاهش علائم افسردگی و افزایش کیفیت زندگی انجام شد. تعداد 40 نفر از دانشجویان مبتلا به افسردگی پس از احراز شرایط پژوهش، انتخاب و در دو گروه درمان فعال سازی رفتاری (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گماشته شدند. گروه آزمایشی 8 جلسه درمان فعال سازی رفتاری را دریافت کرد. شرکت کنندگان مقیاس افسردگی بک (BDI-II) و پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) را در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. یافته های پژوهش نشان داد که درمان فعال سازی رفتاری روی کاهش نشانه های افسردگی اثربخش است اما روی کیفت زندگی تاثیر معنی داری نداشت. بر اساس نتایج تحقیق حاضر، درمان فعال سازی رفتاری به شیوه ی گروهی بر کاهش نشانه های افسردگی در دانشجویان موثر است. نتایج این پژوهش می تواند برای متخصصان بالینی و مشاوران در مراکز مشاوره دانشگاهی تلویحات کاربردی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتایج تحقیق حاضر، درمان فعال سازی رفتاری به شیوه ی گروهی بر کاهش نشانه های افسردگی در دانشجویان مثر است .
درایران نیز، درمان گروهی فعال سازی رفتاری در کاهش شدت علائم افسردگی و تغییر نگرش های ناکارآمد دانشجویان مثر بوده است (جلیلی، ١٣٨٥).
فعال سازی رفتاری در کاهش میزان مصرف مواد و میزان عود پس از ترک و نیز افزایش شاخص های سلامت روان سو&مصرف کنندگان مواد نیز مثر بوده است (گودرزی، ١٣٨٥).
با توجه به آنچه گفته شد، هدف عمده ی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان فعال سازی رفتاریبه شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی،اجتناب شناختی-رفتاری و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان ساکن در خوابگاه های مرکز آموزش عالی امام رضا(ع ) اندیمشک بود.
Beck, steer,&amp; Brown <رجوع شود به تصویر صفحه> یافته ها برای تحلیل داده های پژوهش حاضر، از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
نتایج مندرج در جدول (٣) نشان میدهد تفاوت دو گروه در متغیرهای افسردگی شده است (F١١٢٦= و ٠/٠٠٢ &gt;p و در متغیر کیفیت زندگی(F٢٥= و ٠/١ &gt;p ) معنادار نیست .
Wilk’s Lambda </رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری به شیوه گروهی بر علائم افسردگی و کیفیت زندگی دانشجویان ساکن در خوابگاه های مرکز آموزش عالی فرهنگیان امام رضا (ع ) اندیمشک بود.
نتایج حاصل از درمان فعال سازی رفتاری به شیوه گروهی موجب کاهش علائم افسردگی در دانشجویان شده است .
نتایج حاصل از درمان فعال سازی رفتاری به شیوه گروهی باعث افزایش کیفیت زندگی در دانشجویان نشده است .