چکیده:
قرن بیست و یکم، قرن پشت سر گذاشتن جامعه صنعتی و وارد شدن به جامعه ای جدیدی با عنوان جامعه اطلاعات و دانش است. این عصر جدید تغییراتی را در پارادایم در تدریس، یادگیری و تغییر انتظارات در مورد کیفیت آموزش طلب می کند. از دنیای امروز به دلیل ویژگی های بسیار خلاقانه،پیشرفت روزافزون فناوری ها و نوآوری ها تحت عنوان عصر خلاقیت و نوآوری نام برده می شود، در این دوران فرآیندها، پدیده های خلاقیت و نوآوری، عرصه های بسیار گسترده ای از جامعه انسانی را تحت تاثیرات عمیق خود قرار داده است. از این رو، عامل اساسی پایداری، پویایی و موفقیت های جوامع، حرکت با محوریت خلاقیت و نوآوری است. اما باید این مهم را در نظر داشت که مسیر این پیشرفت از آموزش و پرورش می گذرد. به همین دلیل آموزش و پرورش چشم در پی تغییر دارد. زیرا سکون و کهنگی در محیط، به طور مداوم مشکلاتی را پدید می آورد. و این تغییرات صورت نمی گیرد مگر اینکه معلمان از شیوه های خلاقانه و جدید برای تدریس استفاده کنند. زیرا دیگر نمی توان با روش های سنتی، جامعه و افراد را به سوی یک تحول پیشرفته حرکت داد. امروزه، آموزش های چند رسانه ای به شکل گسترده ای در تدریس استفاده می شود که از پیامدهای همین پیشرفت فناوری و نوآوری می باشد. آموزش های چند رسانه ای دارای مزایایی است که مدل آموزش سنتی نمی تواند با آن ها مقایسه شود. هدف از نگارش مقاله حاضر ارائه پیشنهاد برای استفاده از چند رسانه در فرآیند آموزش ریاضی می باشد و با روش مروری-کتابخانه ای نگارش یافته شده است. نتیجه ی اصلی این مقاله نشان می دهد که آموزش به وسیله چند رسانه ای در درس ریاضی، باعث ارتقاء انگیزه و علاقه به یادگیری در دانش آموزان می شود که می تواند راهی عملی برای درگیر شدن در یادگیری باشد.
خلاصه ماشینی:
فن آوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر قابل توجهی در امر یادگیری دارد که شامل تغییر نقش فراگیران و معلمان، مشارکت بیشتر دانش آموزان با همسالان، افزایش استفاده ازمنابع خارج از متون درسی و رشد و بهبود مهارتهای طراحی و ارائه مطالب میباشد.
یکی از شایع ترین دلایل ذکر شده برای به کارگیری این فناوری در کلاس درس آماده کردن بهتر نسل فعلی دانش آموزان برای ورود به محیط جدید یادگیری جهت پاسخگویی به نیازهای آموزش و به تبع آن نیاز های شغلی در بازار کار آینده است.
برخی از مهمترین عوامل حرکت آموزش و پرورش به سوی برنامة درسی تلفیق شده با فناوری اطلاعات و ارتباطات، عبارتند از: ü پیشرفت سریع علوم و فناوری ü فاصله بیش از حد نیازهای جامعه و آنچه را که نظام آموزشی کنونی ارائه میدهد؛ ü افزایش گرایشهای تخصصی در هررشته؛ ü ناتوانی نظام آموزشی فعلی در پاسخ گویی به تنوع موردنیاز جامعه؛ ü افزایش سطح مهارت و دانش مورد نیاز برای انجام فعالیتهادر یک زمینة تخصصی؛ ü استفاده از امکانات این فناوری در جهت آموزش اکتشافی و بازتابی؛ رضوی(1392) استفاده از چندرسانهای را به سه شکل زیر امکان پذیر میداند: 1) نمایش: در این شیوه معلم میتواند از چندرسانه برای عرضه دیداری-شنیداری مطالب کمک بگیرد.
توزان<FootNote No="12" Text="uzun2"/>(2009) در پژوهشهای خود به این نتیجه رسیدند که چندرسانه میتواند به عنوان یک ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیطهای یادگیری رسمی برای پشتیبانی دانش آموزان در یادگیری مؤثر، استفاده شوند.
Instructional Multimedia and the New Technologies of Education.