چکیده:
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای بخش تاریخ کتب درسی تعلیمات اجتماعی پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بر اساس تکنیک های ویلیام رومی و مک لافین و بررسی مفهوم صلح در این کتب بود. جامعه ی آماری پژوهش و ابزار گردآوری اطلاعات، کتاب های تعلیمات اجتماعی سه پایه ی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و همچنین روش تحقیق از نوع تحلیل محتوا بود. یافته های پژوهش نمایان ساخت که ضریب درگیری متن هر سه کتاب بر اساس روش ویلیام رومی کمتر از 4/0 بود که نشان دهنده ی غیرفعال بودن متن این کتب است و ضریب درگیری تصاویر در کتب چهارم و پنجم کمتر از4/0 بود که نشان از غیرفعال بودن تصاویر این کتب و در کتاب ششم بین 4/0 و 5/1 بود که نشان از فعال بودن تصاویر این کتاب بود. همچنین با توجه به روش مک لافین در مورد کتاب پایه ی چهارم توانایی خواندن دانش آموزان از نظر سن دانش آموزان 11، در پایه ی پنجم 10 و در پایه ی ششم 9 به دست آمد که هیچ یک با سن اصلی دانش آموزان مطابقت نداشت. در رابطه با مفهوم صلح که شامل مصادیق مسئولیت پذیری، حل تضادها و برخوردها، همکاری و تشریک مساعی، گفت و گو و مفاهمه، علاقه مندی به محیط زیست، برابری و عدالت، آگاهی و هوشیاری جهانی است خی دو محاسبه شده در پایه ی چهارم 25/36 در پایه ی پنجم37 و در پایه ی ششم 25/77 می باشد و در هر سه مورد بزرگتر از خی دو جدول با آلفای 05/0 که برابر با 447/2 بوده که نشان داد این مفهوم و مصادیقش در بخش تاریخ کتب تعلیمات اجتماعی پایه های چهارم، پنجم و ششم به میزان کمی بکار برده شده است.
خلاصه ماشینی:
شاخص درگیری دانش آموزان با پرسشها در کتاب 5/3 می باشد که کمی بالاتر از حد مطلوب قرار دارد وپرسش های تألیف شده فعال می باشد)صفایی،1392) از دیگر تکنیک های بررسی کتب مطالعات اجتماعی شاخص مک لافلین می باشد ، این شاخص با هدف ارزیابی و تعیین سطح خوانایی مطالب کتابهای درسی بر اساس کلاسهای آموزش رسمی طراحی شد.
بررسی کتاب تاریخ پایه پنجم ابتدایی از منظر توجه به مقوله های صلح به کمک محاسبه خی دو جدول: </رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> نتیجه گیری: فرض صفر در این آزمون این است که میان فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار تفاوتی وجود ندارد و فرض محقق این است که بین این دو فراوانی تفاوت وجود دارد.
بررسی کتاب تاریخ پایه ششم ابتدایی از منظر توجه به مقوله های صلح به کمک محاسبه خی دو جدول: </رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> نتیجه گیری: فرض صفر در این آزمون این است که میان فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار تفاوتی وجود ندارد و فرض محقق این است که بین این دو فراوانی تفاوت وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری در تحلیل بخش تاریخ کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی بر اساس تکنیک مک لافلین مشاهده شد که در هر سه کتاب متن کتاب ساده است و از کلمات پیچیده ی کمی استفاده شده و درواقع از سطح توانایی خوانایی واقعی دانش آموزان پایین تر است.