چکیده:
در دنیای امروز، هرچه وسعت و پیچیدگی سینما و تلویزیون مدرن افزایش پیدا میکند، شاهد رویکردهای متفاوتی به مذاهب و ادیان گوناگون هستیم. با توجه به آنکه صنعت تلویزیون ایالاتمتحده آمریکا یکی از معروفترین، حرفهایترین و بحث برانگیزترین صنایع رسانهای در کل جهان است و همواره رویکردهایی خاص و جهتداری نسبت به اسلام و مسلمانان داشته، مقاله حاضر یک سوال کلی را دنبال میکند که آیا در سریالهای هالیوودی تولید شده پس از حوادث یازده سپتامبر، مفهوم اسلامورومیا بهکاربرده شده است؟ مقاله حاضر از تئوری دکتر عاملی که بهطور جامع در کتاب «کتابشناسی تحلیل گفتمانی، دیدگاه آکادمیک غرب دربارهی اسلام، مسلمانان و کشورهای اسلامی» (۲۰۱۲)مطرح شده، استفاده نموده است. با اتخاذ روش نشانهشناسی و بهکارگیری پنج کانال کریستین متز و بررسی فصل سوم سریال هالیوودی هوملند-به عنوان مطالعه موردی-،این مقاله دلایل و تحلیلهایی دربارهی مسئلهی استفادهی گستردهی غربیها از مفهوم اسلامورومیا در سریالهای تولید شده بعد از حادثهی یازده سپتامبر ارائه میدهد.
As the size and complexity of today’s most modern cinema and TV increase, different approaches regarding different religions are presented. Since, on the one hand, cinema and TV Series of the United States are one of the most controversial, popular, as well as professional ones, and on the other hand, Islam is considered as a religion which its popularity is rapidly growing, this study aimed to find out instances of Islamoromia in the Hollywood TV Series (case of Homeland). Applying the methodology of semiotics and five channels which Christian Metz has argued in analyzing a cinematic work, the present paper applies the theory proposed by professor Saied Reza Ameli in his extensive four volume set “Bibliographical Discourse Analysis: The Western Academic Perspective on Islam, Muslims and Islamic Countries (1949 – 2009)”. Ameli has offered 15 meticulous elements and characteristics of those academic works which revolved around Islamoromic issue. Those elements are applied in semiotic analysis of Islamoromia in Homeland TV Series (3rd season).
خلاصه ماشینی:
با اتخاذ روش نشانهشناسی و بهکارگیری پنج کانال کریستین متز و بررسی فصل سوم سریال هالیوودی هوملند، بهعنوان مطالعة موردی، در این مقاله دلایل و تحلیلهایی دربارة مسئلة استفادة گستردة غربیها از مفهوم اسلامورومیا در سریالهای تولیدشده بعد از حادثة یازده سپتامبر ارائه میشود.
Shaheen) بهنام از عربهای بد فیلم بگیرید؛ چگونه هالیوود ملتی را بدنام میکند (Reel Bad Arabs; How Hollywood Vilifies a People) آمده است، اسلام هالیوودیشده در شکل سنتی آن به ترور شخصیتی بسیاری منجر شده است.
این فیلمها مسلمانان افراطی را با مفهوم تروریسم در یک ردیف قرار دادهاند و این پیغام را میرسانند که افراطیون اسلامی مأموریتهای بیرحمانة خود را ازطریق روشهای اخلاقی و مناسب پیش نمیبرند (Abboud 2003; Auge 2002; Davies 2003; Deep 2002; Eisele 2002; Holleran 2006; Michalek 1989; Mir 2004; Peleg 2003; Ramji 2003 a; Ramji 2003 b; Shaheen 2003: 88; Simon 1996; Wagge 2004).
آیا برادی در تلاش بوده است خودش را با فرهنگ آمریکا و غرب تطبیق بدهد؟ آیا به درک کاملی از اسلام رسیده یا شناختش و ناکامل است؟ یا، طبق ریشهشناسی واژة اسلامورومیا، درصدد بوده است اسلام را دربطن سنت رومی و با قالبی جدید احیا کند؟ اهداف و نیات برادی از اواسط فصل دوم بهبعد آشکار میشود و این مجموعه او را درمقابل همتای غربیاش قرار میدهد و به او، که هنوز دست از اسلام برنداشته است، اجازه میدهد خودش و هویت واقعیاش را بیابد و آن را درقالب جدید و روشنفکرانة غربی احیا کند (ibid.
نمایش پنج کانال متز در فصل سوم/ اپیزود دوازدهم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} کاربردیترین صدای نمادین این سریال صدای اذان است که در کل سریال طنینانداز است.