چکیده:
سابقهٔ تولید ابریشم در چین دستکم به عهد سلسلهٔ هان باز میگشت. راز تولید ابریشم در چین نمیتوانست تا مدتهای مدیدی سر به مهر باقی بماند و در نهایت ایران عصر ساسانی نیز توانست در زمرهٔ تولیدکنندگان این محصول پر سود تجاری درآید. تجارت ابریشم همراه با آمد و شد سلسلههای پس از شاهنشاهی ساسانی دچار نوسانات بسیاری شد. اما به واقع میتوان عصر صفوی را عصر رونق چشمگیر ایران در این صحنهٔ تجاری دانست. واژهٔ برند یا نام و نشان تجاری واژهای نوین است که به تازگی جایگاه ویژهای در مفاهیم بازاریابی به خود اختصاص داده است. اما کارکرد و مفهوم این واژه به معنای قابل شناسایی بودن و شهرت نام و لوگوی (نشان) تجاری محصولات تولیدی، سابقهای بسیار طولانی دارد. در ایران عصر صفوی و به ویژه عهد شاه عباس اول، ابریشم به دلیل برخورداری از کیفیت بالا، عرضهٔ گسترده آن توسط تجار ماهری همچون تاجران ارمنی، بازاریابی و حمایت دربار از تولیدکنندگان این محصول و همچنین روش ویژهٔ فروش ابریشم توسط تجار سلطنتی توانست در عرصهٔ تجارت بینالمللی به جایگاه رفیعی دست یافته و به عنوان محصولی مشهور و مطرح در این عرصه، جانشین ابریشم چین شود. یافتههای تحقیق حاضر حاکی از آن است که نوآوری به همراه صادرات گستردهٔ ابریشم به بازارهای جهانی حتی موجبات رواج مد ایرانی در کشورهایی همچون انگلیس را فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
عوامل تکامل صنعت ابریشم ایران؛ از کالای خام صادراتی تا بافتههای فاخر یا برند «ابریشم شاهی» در عصر شاه عباس اول صفوی فاطمه پورکاشانی<FootNote No="1" Text=" دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ ایران دورهٔ اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز fatemeh.
در ایران عصر صفوی و به ویژه عهد شاه عباس اول، ابریشم به دلیل برخورداری از کیفیت بالا، عرضهٔ گسترده آن توسط تجار ماهری همچون تاجران ارمنی، بازاریابی و حمایت دربار از تولیدکنندگان این محصول و همچنین روش ویژهٔ فروش ابریشم توسط تجار سلطنتی توانست در عرصهٔ تجارت بینالمللی به جایگاه رفیعی دست یافته و به عنوان محصولی مشهور و مطرح در این عرصه، جانشین ابریشم چین شود.
برند، تجارت ابریشم، شاه عباس اول، صنعت قالی بافی، تجار ارمنی ۱-تعریف برند و تطبیق این مفهوم با تجارت ابریشم در عصر صفوی : ۱-۱-برند چیست؟ برند یا به استناد مفاهیم بازاریابی، نام و نشان تجاری از دو بخش مفهومی جداگانهای تشکیل شده است: 1.
"/> تمامی اطلاعات در مبحث گذشته در مورد بخش نام تجاری بود، اما درمورد نشان تجاری ابریشم در عهد صفوی چه اطلاعاتی باقی مانده است؟ کاتف بازرگان روسی عصر شاه عباس اول، در سفرنامهاش آورده است که محصولات ایرانی در بازارهای روسیه خواهان بسیاری داشت و مهمترین آنها ابریشم خالص بود.
"/> همچنین در عصر شاه عباس اول گروه جدیدی از هنرمندان بافنده و طراح در صحنه هنر ایران ظاهر شدند که به قدری آثار هنری ایشان با اهمیت بود که نامشان بر آنها حک میشد.
<FootNote No="77" Text=" ولایتی، تاریخ روابط خارجی ایران در عهد شاه عباس اول صفوی، ص 85.