چکیده:
مقالهٔ حاضر درباره شخصیتهای مختلفی از دوران اشکانی و پسااشکانی است که ادیان گوناگون را تبلیغ یا حمایت میکردند: شامل مانی، ابگرهای ادسا (پیروان مسیحیت)، گریگور روشنگر در ارمنستان (معروف به رسول ارمنستان)، ایزاتس آدیابنی (نوکیش یهودی)، آنشیگائو (مبلغ بودایی در چین) و بلاش (راهب مرموز در تراکیه).
خلاصه ماشینی:
اشکانیان و دیگر شاهزادگان اشکانی مروج ادیان خارجی 1 دیتر متسلر 2 ترجمهٔ رضا اردو 3 تاریخ دریافت: ۲/۸/9۶ تاریخ پذیرش: ۱۹/۹/9۶ چکیده: مقالهٔ حاضر دربارۀ شخصیتهای مختلفی از دوران اشکانی و پسااشکانی است که ادیان گوناگون را تبلیغ یا حمایت میکردند: شامل مانی، ابگرهای ادسا (پیروان مسیحیت)، گریگور روشنگر در ارمنستان (معروف به رسول ارمنستان)، ایزاتس آدیابنی (نوکیش یهودی)، آنشیگائو (مبلغ بودایی در چین) و بلاش (راهب مرموز در تراکیه).
در دوران پیشامسیحی، 6 فرهنگ هلنی-رومی در غرب تا فرهنگ بودایی در شرق و از طرف دیگر فرهنگ کوچگردان آسیای مرکزی 7 در شمال تا مردمان بدوی و این مقاله، ترجمهای است از:Metzler, Dieter, "Arsakiden und andere Parthische Fürsten als anhänger Fremder Religionen," Anabasis 1, 2010, pp.
بنابر "تاریخ ارمنستان" موسی خورنی، که البته دیگر منابع نیز با آن همنظر هستند، گریگور با وجود نام یونانیاش اصل و نسبی اشکانی داشت – یکی از دو پسر انک 5 از خاندان سورن بود.
شاهان مسیحی ابگر پنجم و هشتم، که اشکانی نبودند اما در زمان اشکانیان حکومت عرب ادسا 11 را در اختیار داشتند، بخاطر فرهنگ ایرانیشان – برای نمونه نام یکی از اسقفهایشان اوشتاپ = هوستاسپس بود - به «دختر اشکانیان» 12 ملقب بودند.
ایرانیان دیگری نیز در این زمان در چین دین بودایی را تبلیغ میکردند: سه سغدی با نام کانگ 11 ، که از سمرقند آمده بودند و نمیتوانستند از Luoyang Forte 1995, 72.
Ein parthischer Feldherr aus der Zeit Trajans - und Hadrians’ Göttinger Forum für Altertumswissenschaft 3, 125–142 - Gignoux, Ph. 1991: Les quatre inscriptions du mage Kirdīr, Paris.