چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر در تحکیم و ارتقا هویت دینی دانش آموزان متوسطه دوره ی اول بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوره ی اول شهر دهدشت می باشد که تعداد آنها برابر با 11350 نفر بود. نمونه آماری به تعداد 339 نفر بر اساس جدول مورگان به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج گزینه ای لیکرت می باشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 81/0 بدست آمد، همین طور از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سطح سواد والدین با ارتقا و تقویت هویت دینی دانش آموزان رابطه معنی داری دارد، همچنین آزمون فرضیه های با 99 درصد اطمینان نشان داد که هر 9 عامل پرسش های بنیادین، جهت بخشیدن به زندگی، رویکرد مثبت به آینده، وحدت اعتقادی، ویژگی های ملی، تقویت و پذیرش اجتماعی، توجه به منزلت، معنا بخشیدن به جهان و مقاومت در برابر مصائب، در تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان داد که سطح سواد والدین با ارتقا و تقویت هویت دینی دانش آموزان رابطه معنی داری دارد، همچنین آزمون فرضیه های با 99 درصد اطمینان نشان داد که هر 9 عامل پرسش های بنیادین، جهت بخشیدن به زندگی، رویکرد مثبت به آینده، وحدت اعتقادی، ویژگی های ملی، تقویت و پذیرش اجتماعی، توجه به منزلت، معنا بخشیدن به جهان و مقاومت در برابر مصائب، در تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان تاثیر دارد.
نتایج نشان داد که t مشاهده شده بزرگتر از t جدول بحرانی است و سطح معنی داری آزمون فرضیه برابر با 1% است، بنابراین می توان با 99 درصد اطمینان نتیجه گرفت که آزمودنی ها بر این باورند که پاسخ به پرسش های بنیادین بر تقویت و تحکیم هویت دینی دانش آموزان موثر است.
نتایج نشان داد که t مشاهده شده بزرگتر از t جدول بحرانی است و سطح معنی داری آزمون فرضیه برابر با 1% است، بنابراین می توان با 99 درصد اطمینان نتیجه گرفت که جهت بخشیدن به زندگی بر تقویت و ارتقا دینی دانش آموزان اثر دارد.
نتایج نشان داد که t مشاهده شده بزرگتر از t جدول بحرانی است و سطح معنی داری آزمون فرضیه برابر با 1% است، بنابراین میتوان با 99 درصد اطمینان نتیجه گرفت ویژگی های ملی بر تقویت و ارتقا هویت دینی دانش آموزان موثر است.