چکیده:
پیادهروها بخش جداییناپذیر شهرها هستند آنچه که امروزه به عنوان پیادهرو با آن روبرو هستیم، سرشار از بی توجهی به نحوه حضور و حرکت پیادهها چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ روانی است. ارزش شهر به حضور پیاده و مردم ان شهر است. یافتن معیارهایی که بتوان به وسیله آنها حضورپذیری را ارتقاء داد، به عنوان یکی از اولویتهای اساس حرفهمندان و تئوریپردازان شهری تبدیل شده است که در این پژوهش به عنوان هدف در مسیرعابر پیاده محور خیابان فرخی شهر یزد، در نظر گرفته شده است. روش تحقیق در این نوشتار تحلیلی، توصیفی است و از نظر هدف، کاربردی است. در این مقاله از شیوه مطالعات کتابخانهای، اسنادی و میدانی (مشاهده) جهت گرداوری اطلاعات استفاده شده است. در این مقاله پیاده روی محورخیابان فرخی شهر یزد را مبتنی بر توصیف و تحلیل شرایط محیطی در نظامهای گوناگون طراحی شهری مورد بررسی قرار گرفته شده است. با استفاده از تحلیل سوات، وضعیت سایت مشخص گردید و راهبردهای تهاجمی مطابق با سایت، مورد توجه قرارگرفت. معیارهای باز طراحی پیادهرو حاصل مطالعات نظری هستند که باتوجه به ان معیارها سه الترناتیو پیشنهاد گردیده است. در نهایت با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبیAHP، الترناتیوها به ترتیب با امتیاز 0.20،0.38 و 1.37 بدست امده که الترناتیو سوم با امتیاز نهایی 1.37 به عنوان الترناتیو برتر انتخاب شد.. نتایج پژوهش حاکی از ان است در حوزه مطالعه عواملی چون مبلمان نامناسب و کفسازی ضعیف، همه شمولی، نورپردازی نامناسب در شب و.. وجود دارد که در حضورپذیری افراد دخیل و موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله پیاده روی محورخیابان فرخی شهر یزد را مبتنی بر توصیف و تحلیل شرایط محیطی در نظام های گوناگون طراحی شهری مورد بررسی قرار گرفته شده است .
مدی و عطاری (١٣٩٢) در مقاله ای تحت عنوان "پیاده رو، جایگاهی برای حضور شهروندان با بررسی نمونه موردی: پیاده روخیابان نواب تهران " با در نظر گرفتن جایگاه پیاده رو به عنوان یکی از مهم ترین فضاهای شهری که به انسان امکان درک مکان ها، فعالیت ها، زندگی اجتماعی و کشف ارزش ها و جاذبه های نهفته در محیط را میدهد، به بررسی اصول و تجهیزات مورد نیاز این رکن شهری پرداخته و پس از شناخت از طریق استدلال قیاسی، پیاده روی خیابان نواب تهران را مورد نقد و تحلیل قرار می دهد.
بر اساس مطالعات نظری صورت گرفته ، معیار و زیر معیارهای پژوهش در پنج نظام ١: نظام کاربری و فعالیتی ٢: حرکت و دسترسی ٣: فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی٤: کالبدی و ٥: منظر شهری استخراج شده و از این رو تداوم پژوهش را معطوف به تئوری هایی با متغیر و شاخص های زیر دنبال می نماید: 1Stangl 2 Weinberger 3 Sweet (رجوع شود به تصویر صفحه) تحلیل یافته های پژوهش : ایجاد راهبرد بر اساس تحلیل سوات : فرایند ایجاد راهبرد بر اساس تحلیل سوات شامل مراحل زیر است : ١.
در نهایت با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی AHP با معیارهایی نظیر اولویت به عـابر پیـاده ، همـه شـمولی، امنیت عابر پیاده در شب وکاربری مختلط سه الترناتیو مورد سنجش قرار گرفته که امتیاز نهایی الترناتیو اول ٠,٢٠، الترنـاتیو دوم ٠,٣٨ و الترناتیو سوم ١,٣٧ شده است ، بدین ترتیب گزینه سوم پیشنهادی، به عنوان گزینه برتـر انتخـاب گردیـده اسـت .