چکیده:
مرکز خدمات توسعة کسبوکار به نهادهایی گفته میشود که خدمات ارزشمندی بهمنظور رشد و توسعة کسبوکارهای کوچک و متوسط به آنان ارائه میدهند. این مراکز بر مبنای نظریة رشد، همچون هر سازمان دیگری بهدنبال رشد و بهبود عملکرد هستند. بدین منظور ابتدا باید چالشها و مشکلات این مراکز شناسایی و سپس در راستای حل آن برای دستیابی به عملکرد اثربخش اقدام کرد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی بوده و برحسب گردآوری دادهها کیفی- دادهبنیاد با استفاده از ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته به احصاء چالشهای مرتبط با ورودی مراکز خدمات توسعة کسبوکار میپردازد. همچنین بهمنظور بررسی نقش محدودکنندة این چالشها بر عملکرد این مراکز، دستاوردهای آنان بهعنوان معیار عملکرد استخراج و ارتباط این دو تفسیر شد. جامعة آماری پژوهش را خبرگان و صاحبنظران مراکز خدمات توسعة کسبوکار ایران تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری هدفمند 12 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادهها به روش کدگذاری اولیه و متمرکز انجام شد و نتایج پژوهش نشان داد که اساسیترین چالشهایی که مراکز خدمات توسعة کسبوکار با آن مواجه هستند، «کمبود مشاوران توانمند»، «نبود سیستم نظاممند شناسایی مشاوران»، «عدم توانایی در همکاری با سازمانهای دولتی»، «عدم دسترسی به اطلاعات کسبوکارها» و «عدم باور به توان مراکز» هست.
Abstract: Business development Services centers are one of the centers that provide valuable services for the growth of small and medium-sized businesses. These centers، based on growth theory، seek to grow and improve performance، like any other organization. Therefore، first، the challenges and problems of these centers should be identified and then addressed in order to achieve effective performance. In this research، it is attempted to analyze the challenges of the business development services centers in the organizational inputs with a semi-structured، in-depth interview، using the Grounded Theory approach. The statistical population of the study consisted of experts in the business development service centers in the country، who were interviewed by purposeful sampling. Data analysis was done by coding and categorization. The results of the research showed that the most important challenges faced by business development Service centers are the "provision of Unprofessional services"، "the lack of competent counselors"، "the lack of a systematic Identification of consultants »، «inability to work with government agencies»، «Lack of access to business information» and «lack of confidence in the ability of the centers».
خلاصه ماشینی:
این پژوهش از نظر هدف بنیادی بوده و برحسب گردآوری داده ها کیفی- داده بنیاد با استفاده از ابزار مصاحبۀ نیمه ساختاریافته به احصاء چالش های مرتبط با ورودی مراکز خدمات توسعۀ کسب وکار میپردازد.
تحلیل داده ها به روش کدگذاری اولیه و متمرکز انجام شد و نتایج پژوهش نشان داد که اساسیترین چالش هایی که مراکز خدمات توسعۀ کسب وکار با آن مواجه هستند، «کمبود مشاوران توانمند»، «نبود سیستم نظام مند شناسایی مشاوران »، «عدم توانایی در همکاری با سازمان های دولتی»، «عدم دسترسی به اطلاعات کسب وکارها» و «عدم باور به توان مراکز» هست .
Micro, Small and Medium Enterprise ســایر خدماتی که ارائه دهندگان خدمات توســعۀ کســب وکار به کســب وکارهای کوچک و متوســط ارائه میدهند، می توان به تســهیل دســترســی به بازار، بهبود دســترســی به مواد اولیه و ورودیهای کم هزینه یا باکیفیت تر، معرفی فناوریها و محصـــولات جدید یا بهبودیافته ، بهبود مهارت های مدیریتی و فنی، بهبود یا حذف محدودیت های ســیاســی و کمک به کســب وکارها برای دسترسی به سازوکارهای مالی مناسب اشاره کرد (٢٠٠١ ,Esim).
برای پاسخ به سئوال پژوهشی مورد اشاره ، براساس رویکرد داده بنیاد و روش مصاحبۀ واقعه محور با افراد برخوردار از تجربۀ زیســـتۀ مرتبط با مراکز خدمات توســـعۀ کســـب وکارها مصاحبه های لازم انجام شده و سپس براساس روش کدگذاری دو مرحله ای پیشنهادی چارمز (٢٠٠٦) فرایند کدگذاری انجام شد.
Sustainability براساس منطق نظری "ورودیهای نظام ها، اثربخشی نظام ها را تحت تأثیر قرار میدهد" (١٩٩٦ ,Cameron and Whetten)، چالش های مرتبط با ورودیهای مراکز خدمات توسعۀ کسب وکارها" در پیوند قضاوتی با عملکرد و اثربخشی این گونه مراکز شناسایی شود.
Business Development Services for Small Enterprises: Guiding Principles for Donor Intervention.