چکیده:
با پژوهش در تاریخ اسلام و شناخت سیر خوارج روشن میشود که آنان دارای افکاری
بسته و برداشتهایی غلط از اسلام و قرآن و خلافت المی بودند. جدا شدن از عموم
مسلمانان و قتل آنهاء دو وصف اساسی خوارج بوده است که داعش نیز در این دو وصف.»
با خوارج اشتراک دارد و هیچگاه افتراقات کوچکی که داعش برای تبرئة خود اقامه
میکند. موجب تمایز بین دو گروه نمیشود. داعش همانند خوارج، حق را منحصر به
خود میداند و مخالف خود را دشمن اسلام مینامد و شهر مسلمانان را به دارالکفر بودن
حکم میدهد. در این نوشته با توجه به مقالة ترکی بن علی که مینی بر عدمشیاهت
داعش و خوارج نگاشته شده است» روشن میشود که استدلالهای ترکی بن علی
سست و بیاساس است و داعش در اوصاف اصلی خود پیرو خوارج اولیه است.
خلاصه ماشینی:
<FootNote No="377" Text=" ابنحجر عسقلانی، احمد بن علی، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج12، ص283؛ بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، ج9، ص16، ح6930؛ نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص746، ح1066؛ ابنحنبل، احمد بن محمد، مسند الإمام أحمد بن حنبل، ح12886.
ir/fa/news/5442910"/> گروهی از خوارج هستند که مرتکبان گناه کبیره را تکفیر نمیکنند؛ مانند فرقۀ «نجدات» که بهاتفاق همۀ علما از بزرگترین انشعابات خوارج بود<FootNote No="385" Text=" نک: یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ الیعقوبی، ج2، ص268؛ ابناثیر، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج4، ص23.
<FootNote No="386" Text=" اشعری، علی بن اسماعیل، مقالات الإسلامیین وإختلاف المصلین، ج1، ص86؛ بهنقل از: اثری، ابوهمام، تبصیر المحاجج بالفرق بین رجال الدولة الإسلامیة والخوارج، ص8.
برای نمونه میتوان به کتاب دلایل و بینات بر کفر اعضای درع الفرات، نوشتۀ ابوالحسن ترکی و ابوالبراء کردی، در سایت داعش با نام «مکتبة الموحدین» اشاره کرد که افراد و گروههای معارض با خود را از اسلام خارج میدانند و تکفیر میکنند.
ادعای سوم: خروج بر امام مسلمان ابوهمام اثری دلیل سوم خود را برای تفاوت گذاشتن بین داعش و خوارج این میداند که خوارج در مقابل امام مسلمانان خروج کردند؛ ولی دولت اسلامی مرتکب چنین عملی نشده است.
روایات زیادی بر حرمت خروج بر حاکم در منابع اهلسنت وجود دارد؛ ولی داعش همانند خوارج به این سنت پایبند نبوده است و در کشورهای اسلامی علیه حاکم قیام میکند و حتی از قتل فرستادۀ صلح نیز ابایی ندارد.