خلاصه ماشینی:
"گالیله این مراسله را بمقصود جلوگیری از حمله و تعرض روحانیون نوشته بود ولی نتیجه بعکس بخشید، و چون آنان بچنین مکتوبی واقف شدند در شهر رم جنجالی برپا کردند، و این مطلب را موجب شکست خود و مداخله دیگران در امور مذهبی دانستند و در همین سال فوسکارینی که یکی از مقدسین و رهبانان مسیحی بود رسالهای تألیف کرد و در آن هیئت کپرنیک را با کتب سماوی تطبیق نمود و اظهار داشت که انجیل کتاب علم نیست و برای فهم عامه بعبارتی نزول کرده که ظاهر آن با عقائد عامه که سکون زمین است وفق دهد.
گالیله بشهر رم آمد که شاید با دلایلی چند تخفیفی بدان جنجال دهد ولی استدلالاتش مفید واقع نشد، بلکه بر حرارت دشمنان افزود، و از محکمه مجازات مرتدین(دیوان جزای مرتدین)حکمی صادر کردند که کت کپرنیک و فوسکاریتی باطل و پیروان آنها زندیق و مرتد خوانده میشوند و مقصودشان این بود که ارتداد گالیله را مسلم دارند، و چون براهینی که گالیله بر اثبات حرکت وضعی و انتقال زمین اقامه نموده بود کاملا در میان عوام منتشر نشده بود، صریحا گالیله مورد تکفیر قرار نگرفت، ولی پس از چندی رساله«دیاکک گالیله»که در خصوص حرکت زمین تألیف کرده بود در شهر فلورانس بسال 1632 منتشر گردید که در آنجا صریحا ترجیح عقیده کپرنیک را بر بطلمیوس داده بود، چون این رساله منتشر شد دیگر جای تردید مانند سابق برای علمای مذهب باقی نماند و این مرتبه هیجان غریبی کردند، و در شهر رم حکم ارتداد او را اور بن هشتم باب ایطالیائی در 20 ژوئن 1633 صادر کرد و نوشت که:«مؤلف دیاکک مرتد است و باید تا ابد در محبس شرعی حبس گردد."