چکیده:
ا توجه به تفاوت مفهوم پیشرفت متناسب با مبانی معرفتی و فلسفی، نگرشهای فکری گوناگونی در ایران نسبت به صورتبندی این مسئله مبادرت ورزیدهاند. بر این اساس مقاله حاضر با استناد به نگرشهای فوکو، هگل و درنهایت نگرشهای بومی به بررسی صورتبندی مفهوم پیشرفت در رویکردهای هگلی و پستمدرن و اسلامی ـ ایرانی پرداخته و در تلاش برای پاسخ به این سوال است که چه ارتباطی میان رویکردهای هگلی و پستمدرن با الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت وجود دارد؟ نگرشهای هگلی در ایران، نگاهی خطی به پیشرفت داشته و تنها الگوی ثابت در این امر را اخذ تجربه غرب میداند، در حالی که نگرشهای پستمدرن، دیدگاهی غیرخطی (گسست تاریخ) به پیشرفت داشته و الگوی معیار در امر پیشرفت را الگوهای غیر خطی میداند. نگارندگان بر این باورند که الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، علیرغم تلاش برخی برای ارتباطش با رویکرد پستمدرن، ارتباط چندانی با این رویکرد به مفهوم پیشرفت نداشته و رویکردی مبتنی بر هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی متفاوت را ارئه میدهد.
With regard to the difference between the concept of appropriate progress with epistemological and philosophical principles, Iranian various mental lines of thought have sought to formulate the problem. On this basis, the paper, relying on Foucaultian, Hegelian and, finally, native views, has studied the formalization of the concept of progress in Hegelian, postmodern and Islamic-Iranian approaches and has tried to answer the question: what relation may be found between Hegelian and postmodern view and Islamic-Iranian model of progress? Hegelian views in Iran have considered the category of progress as a line and the only fixed model as getting experience from the West. While, postmodern views have considered it not being as a line. As viewed in the paper, Islamic-Iranian model of progress, in spite of an attempt made by some to connect it to the postmodern one, is not of such a connection and presents another approach with different ontology, anthropology and epistemology